Ledelse og kommunikasjonsfolk hos Peugeot hadde nok å henge fingrene i denne dagen, 6. mars 2017. Dagen begynte med at de annonserte at konsernet PSA Peugeot Citroën overtar den tyske (og britiske) bilprodusenten Opel (og Vauxhall) fra deres amerikanske eiere General Motors.
Så blir det kjent at Årets bil i Europa-trofeet går til merkets nye SUV, Peugeot 3008.
Dette etter en lengre prosess som hvert år siden 1964. Først ble det valgt ut 30 kandidater blant bilene som kom i salg i løpet av 2016. Ganske nylig ble det stemt frem en short list med syv finalister (oversikten kan du se nedenfor). Og nå er det altså klart: Årets bil i Europa 2017 er valgt og det ble altså Peugeot 3008. Den kan du lese mer om her.
Dette ble klart etter en spennende avstemning litt à la Eurovision Song Contest, der det lenge sto mellom Alfa Romeo Giulia og den nye franske SUV-en.
Peugeot 3008
Med vinnerbilen har Peugeot laget en SUV-versjon av 308. Bilen har kanskje fått markedets mest spennende interiør og førermiljø, med en opplevd kvalitetsfølelse som selv langt dyrere biler kan misunne den. Bakkeklaring og sittehøyde skal gi bilen preg av å være mer en SUV enn en stasjonsvogn. Firehjulsdrift kommer først i 2019, i utgaven som ladbar hybrid.

Første SUV
Kommunikasjonssjef for Peugeot og Citroën Stian Gihle hos den norske importøren, Bertel O.Steen, uttaler på spørsmål fra Dinside om hvordan de mottar nyheten om kåringen, poengterer at det er den første SUV-en i historien som vinner troféet Årets bil i Europa.

- Vi er både opprømte og stolte over at Peugeot vinner årets bil-kåringen for femte gang, sier Gihle til Dinside.
- Det er en kåring som er viktig for en ny bil og vi merker oss at den premieres for ny teknologi som i-cockpit-løsningen for eksempel. Vi vil også trekke frem at (7-seters-) SUV-en 5008, som snart kommer på markedet, har tilsvarende løsninger og er basert på den samme bilen.
Vår test av SUV-en Peugeot 5008
Gjeveste kåring

Årets bil i Europa er antakelig mest kjent, og har en svært lang historie. Den er likevel én av mange slike kåringer. Som kjent utnevner Dinside, Dagbladet og Autofil i fellesskap årets bil hver høst - i den seneste kåringen ble folkets favoritt Volvo S90/V90, mens vår jury stemte frem den versatile Hyundai Ioniq - første bilmodell som tilbys med tre forskjellige elektrifiserte drivlinjer - til årets bil. Dette ble for øvrig også lagt merke til utover landets grenser. En oversikt over årets bil-kåringer finner du her.
Syv finalister - én vinner
Men her er det altså årets bil i Europa det dreier seg om.
Juryen er satt sammen av 58 motorjournalister fra 22 europeiske land. Rune Korsvoll fra NAF og bladet Motor er den norske representanten.
Fjorårets vinner ble helt nye Opel Astra
Stemmegivningen skal begrunnes grundig for hver enkelt bil, og hvert jurymedlem har totalt 25 poeng å fordele på sine utvalgte. Maksimalt 10 poeng kan gis til deres favoritt, og poengene må fordeles på minimum fem biler per jurymedlem. Opptellingen og summering av poengene gjøres først samme dag som den endelige vinneren blir kåret.
Innad i juryen er det et strengt regime. Hvert jurymedlem stemmer hver for seg etter at de ulike testrundene er unnagjort. Resultatet blir ikke engang gjort kjent for juryen før dagen det offentliggjøres.
De andre finalistene var...
Her er oversikten over de andre finalistene juryen hadde å velge mellom (klikk på modellnavnet for å lese mer om bilen):
Volvo S/V90

Citroën C3

Mercedes-Benz E-klasse

Nissan Micra

Toyota C-HR

Alfa Romeo Giulia
