Her er Audi R8 GT Spyder

V10-motorer blir stadig sjeldnere, men Audi har ikke gitt seg.

EKSKLUSIVT: Interiøret i Audi R8 GT Spyder prydes av karbondetaljer og spesifikt GT-logo. Bare 333 eksemplarer skal bygges av denne. Foto: Audi
EKSKLUSIVT: Interiøret i Audi R8 GT Spyder prydes av karbondetaljer og spesifikt GT-logo. Bare 333 eksemplarer skal bygges av denne. Foto: Audi Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Alle de 333 eksemplarene som ble produsert av Audis toppmodell R8 GT er solgt unna. Nå, et år etter at den ble lansert, kommer Ingolstadt-produsenten med oppfølgeren R8 GT Spyder.

"Tilstrekkelig" rask

Dette er den åpne versjonen av den ultra-rå GT-versjonen og selv om den bruker to tiendedeler mer fra 0 til 100 enn den lukkede R8 GT, tipper vi at den vil føles enda heftigere med taket nedfelt. Og 3,8 sekunder er da ikke noen dårlig tid det heller (R8 GT kupé: 3,6 sekunder!) Toppfarten på 317 kilometer i timen mot den lukkede versjonens 320 burde for øvrig rekke for de fleste.

560 hk og rask giring

Det er ikke krefter det skorter på; den modifiserte V10-motoren i R8 GT leverer også i Spyder-versjonen 560 hester og et dreiemoment på 540 newtonmeter. Kraftoverføringen skjer via den meget raske automatkløtsjgirkassen kjent som R-Tronic hos Audi. (Må ikke forveksles med dobbeltkløtsjkassen S-Tronic).

Lettere, men ikke veldig lett

De noe reduserte ytelsene i forhold til kupéen har ikke bare med noe svakere aerodynamikk å gjøre. Selv om lettvektteknologiene som Audi kaller Audi Ultra er tatt i bruk også når det gjelder GT Spyder, veier den 115 kilo mer, da det har vært nødvendig å tilføre karosseriet mer stivhet. (Kupéen: 1.525 kg, Spyder: 1.640 kg). Dette er imidlertid 85 kilo mindre enn det Audi R8 Spyder i standardutgave veier, takket være utstrakt bruk av karbonforsterket plast, mekaniske komponenter i magnesium og for øvrig vektoptimiserte elementer som transmisjon, bremsesystem og eksosanlegg.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer