November ble en svært god måned for Tesla - riktignok ikke så vill som september, men Model S og Model X tok de to første plassene på elbil-toppen foran VW e-Golf. Elbilprodusenten er dermed i topp-ti blant merkene så langt i år med dobbelt så mange registreringer som under samme periode i fjor.
Dermed er amerikaneren vinneren når det gjelder økning i markedsandel fra i fjor, foran Volvo, Mercedes-Benz, Hyundai og Skoda.

Innspurten for det norske bilmarkedet nærmer seg. 2017 ligger året an til å slå det foregående året for å bli beste år for bilsalget siden 1986, som året 2016 var det - og også året før var «tidenes bronseplass»...
November ble nemlig nok en sterk måned og det ble i alt registrert 13.743 nye personbiler. Det betyr at oppgangen fra i fjor holder seg måned etter måned - det ble registrert 4,2 prosent flere biler enn i november 2016, med det samme antallet registreringsdager.
Hittil i år er det dermed registrert 142.573 nye personbiler - opp 1,1 prosent fra samme periode i 2016 ( 1572 biler).
Drivstoff - november | |
1. Bensin | 24,30 % |
2. Ladbare hybrider | 22,60 % |
3. Diesel | 21,10 % |
4. Elbiler | 19,70 % |
5. Hybrider | 12,20 % |
Hybridbonanza
Det ble registrert 4.790 nye hybridbiler i november. Det er 1.605 flere enn i november 2016 eller en oppgang på vel 50,4 prosent. Markedsandelen nådde dermed 34,9 prosent, mot 24,1 prosent i november i fjor. Hittil i år har hybridbilene 31,4 prosent markedsandel mot 25,1 prosent i samme periode i fjor. Nesten to tredjedeler av hybridene var ladbare denne måneden.
Fossilbilene uten noen elektrifisering - diesel og bensin - er fra nå av i mindretall: I november hadde 21,1 prosent av alle nyregistrerte personbiler bare dieselmotor. Det er noe høyere enn i oktober (19,9) og september, med sine rekordlave 18 prosent, men i samme måned i 2016 var andelen 28,7 prosent. 24,3 prosent av de nye personbilene registrert i november hadde bare bensinmotor, mens andelen i 2016 var 27,7 prosent.
Over 40 prosent med stikkontakt
I november ble det registrert 2707 nye elbiler, 5,5 prosent flere enn i november 2016. Markedsandelen landet på 19,7 prosent, (19,4 prosent i fjor).

Hittil i år er det dermed registrert 28.641 nye elbiler. Det er 6.715 flere (+ 30,6 prosent) enn i samme periode i 2016. Tre av de nye registrerte elbilene i november var hydrogenbiler, resten var batterielektriske. Det er dermed registrert 41 nye hydrogenbiler hittil i år, en ny rekord og opp fra 20 på samme tid i fjor.
Høy parallellimport av elbil
Hittil i år er det i tillegg bruktimportert 7.788 elbiler, de fleste nye eller nesten nye Nissan Leaf, Kia Soul og VW e-Golf. Det er 58,3 prosent flere enn i samme periode i 2016. Det betyr at det siden januar er førstegangsregistrert (nye og bruktimporterte) 36.429 elbiler (personbiler). Det er 9.583 flere enn i samme periode i fjor og suverent høyeste nivå noensinne.
Det kommer også etterhvert et tilsig av el-varebiler. Hittil i år er det registrert 667 nye og bruktimportert 162 elektriske varebiler, opp henholdsvis 22 og 72 prosent fra samme periode i fjor.

Vedovner avgir mer svevestøv enn biltrafikk
Firehjulsdrift mot nye høyder
I november ble det registrert 6.442 nye personbiler med firehjulsdrift, en andel på hele 46,9 prosent. I samme måned i 2016 var firehjulsdriftandelen 38,4 prosent. Hittil i år er firehjulsdriftandelen blant personbilene 40,1 prosent, mens den i samme periode i 2016 var 38,6 prosent.
For å avslutte: Den høye andelen ladbare biler gjør at gjennomsnittlig CO₂ -utslipp for alle nye personbiler blir lavere enn noen gang før. CO₂ -tallene for nye biler registrert i november var ifølge statistikken 81 gram per kilometer - det er sju gram lavere enn i november 2016. Vi vet på grunnlag av omfattende undersøkelser gjennomført av ICCT, at disse tallene slett ikke viser realiteten, og at utslippene ute i trafikken vil være langt høyere enn de oppgitte tallene. Slik ser de offisielle tallene ut:

Merketoppen hittil i år:

---