Fartsbøter fordelt på bilmerke

Her er bilmerket som får flest fartsbøter

Danske BMW-sjåfører får åtte prosentpoeng flere fartsbøter enn gjennomsnittet. Toyota er i andre enden av statistikken.

FARTSBØTER FORDELT PÅ BILMERKE: Ifølge en dansk undersøkelse er BMW-sjåførene de som får flest fartsbøter i løpet av et år. Foto: NTB/Scanpix
FARTSBØTER FORDELT PÅ BILMERKE: Ifølge en dansk undersøkelse er BMW-sjåførene de som får flest fartsbøter i løpet av et år. Foto: NTB/Scanpix Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

24,1 prosent - tett opptil én av fire - danske BMW-sjåfører sier at de har fått minst én fartsbot i løpet av det siste året.

Det viser en undersøkelse FDM, Danmarks svar på NAF, har gjort blant 41.000 danske bileiere. NAF har forøvrig ikke gjort noen lignende undersøkelse her i Norge.

Hvilke bilførere du mener gjør seg mest fortjent til fartsbøter i Norge kan du uttrykke i kommentarfeltet.

Her i Norge har vi imidlertid laget en meningsmåling, som viser hva sjåførene mener om hverandre og at BMW-sjåførene ikke akkurat kommer godt ut av det.

Langt over snittet

Oversikten til FDM kan du se lenger ned i artikkelen. Den viser at BMW-sjåførene skiller seg i særklasse ut blant de som har fått bot.

Ifølge danske TV2 er gjennomsnittet blant alle sjåfører 16 prosent.

De tyske premium-konkurrentene Audi og Mercedes deler andreplassen, 1,6 prosentpoeng bak BMW-førerne (22,5 %).

Svenske Volvo, som har tatt store steg mot å bli et premiummerke selv, inntar fjerdeplassen. Én av fem Volvo-sjåfører (20,2 %)har fått minst én fartsbot det siste året.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer