Her er de billige toseterne

TIPS: Visste du at du kan spare 360.000 kroner ved å kutte ut baksetene i en Land Rover Discovery? Varebil klasse 2 er lønnsomt for deg som klarer deg med to sitteplasser.

Publisert
Sist oppdatert
Her er de billige toseterne

Her er de billige toseterne

  1. Modeller og priser


Nå er selvsagt det overnevnte eksempelet blant de mer ekstreme som finnes. Likevel er det ingen tvil om at den som har muligheten, bør vurdere om man trenger bakseter i sin neste bil. Avgiftsmyndighetene har nemlig bestemt at visse bilmodeller, kalt varebil klasse 2, skal slippe unna hele 80 prosent av engangsavgiften.

Kraftige avslag

Engangsavgiften, eller registreringsavgiften som den også kalles, består av tre elementer; en vektdel, en effektdel og en slagvolumdel. Fordi engangsavgiften vanligvis utgjør mellom 30 og 50 prosent av utsalgsprisen, sier det seg selv 80 prosent rabatt på denne avgiften betyr kraftige prisreduksjoner.

For eksempel må de fleste av oss ut med 329.000 kroner for en Volkswagen Touran 2.0 Trend. Som varebil klasse 2 derimot, er prisen 222.000 kroner. På samme måte synker prisen på en Chrysler Grand Voyager 2.4 LX fra 546.000 kroner til 321.000 kroner så snart bilen kan selges med grønne skilter.

Finnes argumenter mot

Her er de billige toseterne


Nå finnes det selvsagt argumenter mot varebil klasse 2. Hovedproblemet er selvsagt fraværet av bakseter, noe som i praksis forhindrer barnefamilier fra å benytte seg av dette avgiftssmutthullet. Og selv om man er singel, hender det jo at man trenger bakseter. Også single har venner. En del av varebilene er sparsomt utstyrt og hvis du kjører varebil klasse 2 er du faktisk forpliktet til å stoppe når Vegvesenet gjennomfører kontroller av nyttekjøretøyer. Noen synes også de grønne skiltene i seg selv er et argument mot å kjøre rundt i varebil klasse 2.

Ikke lenger like uoppnåelige

Men, den som er villig til å leve med dette, har muligheten til å bli eier av biler som i personbil-utførelse er uoppnåelige for ordinære lønnsmottakere. Hva med en Toyota Land Cruiser D-4D til 385.000 kroner? Som personbil koster den 622.000 kroner. Eller en Mitsubishi Pajero 2.5 TDIC GLX til 350.000 kroner? Med bakseter koster samme bil 544.000 kroner.

Aldri for sent å angre

Her er de billige toseterne


Dessuten har du muligheten til å sette inn bakseter ved familieforøkning. Dette blir billigere jo lenger du har eid bilen og koster ingenting den dagen bilen har feiret 10-årsdag. Mer informasjon finner du i vår baksete-kalkulator.

Nysgjerrig på hva andre varebil-modeller koster? Hele oversikten over de 70 modellene som markedsføres i Norge finner du her.

Varebil klasse 2
DEFINISJON:
Alternativ 1: Bil med varerom
  • Totalvekt inntil 3.500 kilo
  • Skal ikke ha bakseter
  • Skal ikke ha fester/beslag/brønn for bakseter
  • Skal ha beskyttelsesvegg (gulv til tak, vegg til vegg) bak forseter
  • Lasterom skal romme en kasse i dimensjon 140x90x105 cm (l,b,h)
  •  
    Alternativ 2: Bil med lasteplan
  • Totalvekt inntil 3.500 kilo
  • Skal ikke ha bakseter
  • Skal ikke ha fester/beslag/brønn for bakseter
  • Lasteplanets lengde skal være minst 1 meter
  • Lasteplanet skal utgjøre minst 50 % av avstanden frontrute-bakluke
  •  
    AVGIFT:
  • 20 % av full registreringssavgift

  • Mer om

    Vi bryr oss om ditt personvern

    dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer