Annethvert år kåret det svenske forsikringsselskapet Folksam den sikreste av bilene på markedet. Dette er en undersøkelse/kåring som Volvo har dominert. I den 18. kåringen, «Hvor sikker er bilen 2019», er det imidlertid duket for et tronskifte.

Nå er dette påbudt
Ned fra toppen går nemlig den store SUV-en Volvo XC90. Opp på tronen står plutselig Toyota Rav4. Den japanske SUV-en er ifølge Folksam 52 prosent tryggere enn gjennomsnittsbilen - det er tre prosentpoeng bedre enn XC90, som også må se seg forbigått av Mercedes E-Klasse (50 %).
Lista over de sikreste bilene i hver størrelsesklasse kan du se lenger ned i denne artikkelen.

Samme land går igjen
Det er likevel relativt liten forskjell mellom de aller tryggeste bilene på toppen, men det er stort sett tyske og svenske biler som kommer best ut.

Toyota RAV4 - nå som hybrid
- Blant bilene i toppen er det relativt små variasjoner. Både Audi, BMW, Mercedes og Volvo har bilmodeller som er mellom 47 til 50 prosent tryggere enn gjennomsnittsbilen. Vi ser at det er mange SUV-er og store biler som er tryggest, sammenlignet med gjennomsnittsbilen, sier forskningsleder Anders Kullgren i Folksam i en pressemelding.
Den beste nyheten er at trenden med å gjøre biler tryggere fortsetter. Sammenlignet med 1980-tallet skal risikoen for uførhet ha blitt redusert med hele 75 prosent, mens risikoen for å bli drept i en bilulykke skal være redusert med nesten 90 prosent.
Men. I de minst sikre bilene er risikoen for død flere ganger høyere enn de sikreste bilene.
Store merkeforskjeller
Fortsatt er forskjellen mellom merker og bilmodeller stor. Volvo skiller seg positivt ut med at alle deres nyere modeller i rapporten er over 40 prosent tryggere enn gjennomsnittsbilen - uansett størrelse. BMW 3- og 5-serie, samt Audi A4, A5 befinner seg også helt i toppen av lista.
Blant de små bilene er det bare Skoda Fabia og Ford Fiesta som har relativt høy sikkerhet. Her kan du selv søke Folksams liste over sikre biler.

– Starter salget umiddelbart
- Vi ser at det hovedsakelig er tyske og svenske biler, samt noen modeller av Toyota, Honda og Citroen som er minst 40 prosent tryggere enn gjennomsnittsbilen. Noen småbiler får et overraskende godt resultat. Fremfor alt skiller Skoda Fabia seg ut og kom veldig nær toppklassen når det gjelder sikkerhet med to av deres senere modeller. Det samme gjør Ford Fiesta med forgjengerne til den nåværende modellen, sier Anders Kullgren.
Flere av de små bilene fra 80-tallet som tidligere var i bunnen når det gjelder bilsikkerhet blir nå faset ut, ettersom de ikke lenger er i bruk. Det er imidlertid fortsatt flere småbiler med veldig lav sikkerhet. Blant disse er eldre modeller som Nissan Micra, Volkswagen Lupo og Kia Piccanto.

Kan være en svensk genistrek
Ny og liten eller gammel og stor?
Det viser seg at det fremfor alt er bilens sikkerhetsegenskaper og vekt som avgjør hvor alvorlig passasjerer og sjåfører blir skadet i en kollisjon mellom to biler. Nyere biler har vanligvis en betydelig høyere sikkerhetsstandard, og blir dermed mindre skadet. Dette betyr at en ny, liten bil kan være like trygg - eller tryggere - enn en gammel, stor bil.
- Et viktig parameter er hvilken bil du kjører i - bilens sikkerhet har en avgjørende betydning for konsekvensene av en ulykke. Det er fremdeles et stort potensial for å forbedre bilulykkesikkerheten. Men den største fremtidige sikkerhetsgevinsten kommer trolig med nyere effektive sikkerhetssystemer som demper eller fullstendig unngår krasj, for eksempel forskjellige auto-bremsesystemer, filbytteralarmer og autostyring. Vi vet allerede at disse systemene har bidratt til færre personskader i trafikken, sier Anders Kullgren.


160 gode valg
Til årets utgave av ««Hvor sikker er bilen» har Folksam gått gjennom 324 nye bilmodeller og vurdert sikkerhetsnivået i disse, basert på reelle ulykker. Sammen med resultater fra kollisjonstester og informasjon om viktig sikkerhetsutstyr som er tilgjengelig har de gjort en rangering av hvor sikre bilene er.

Bilene som er så bra at de får rabatt på forsikringen
Totalt blir 160 bilmodeller klassifisert som et «godt valg». Et av de viktigste kravene for å få den betegnelsen er standard eller valgfri autobrems. Andre krav er sklisikring, whiplash-beskyttelse og høyeste karakter i Euro NCAPs krasjetester.
- Fotbremsing er et viktig komponent for å redusere antall ulykker med ubeskyttede trafikanter, og det er gledelig at det tilbys i flere og flere biler. Men vi vil gjerne se at flere produsenter tilbød det som standard, sier Anders Kullgren.
Sikreste biler i hver størrelsesklasse
Modell | Størrelse | vs. snittet | # |
Toyota RAV4 (13-18) | SUV | 52 % | 5 |
Volvo XC90 (02-15) | SUV | 49 % | 5 |
Volvo XC60 (08-17) | SUV | 48 % | 5 |
Honda CR-V (98-06) | SUV | 40 % | 5 |
Toyota RAV4 (05-12) | SUV | 40 % | 5 |
-------------- | ----------------- | ------- | -- |
Mercedes E-Klasse (09-16) | Store biler | 50 % | 5 |
BMW 5-serie (04-09) | Store biler | 48 % | 5 |
Volvo V70/S80 (07-16) | Store biler | 46 % | 5 |
VW Passat (08-14) | Store biler | 43 % | 5 |
Audi A6 (98-05) | Store biler | 43 % | 5 |
BMW 5-Serie (10-16) | Store biler | 42 % | 5 |
Audi A6 (98-05) | Store biler | 41 % | 5 |
-------------- | ----------------- | ------- | -- |
BMW 3-serie (05-12) | Mellomstore biler | 47 % | 5 |
Audi A4/A5 (07-16) | Mellomstore biler | 47 % | 5 |
Volvo S60/V60 (10-18) | Mellomstore biler | 46 % | 5 |
Audi A4 (01-07) | Mellomstore biler | 41 % | 5 |
BMW 3-Serie (98-05) | Mellomstore biler | 40 % | 5 |
-------------- | ----------------- | ------- | -- |
Volvo V40 (12-) | Større småbiler | 45 % | 5 |
Citroen Berlingo (08-14) | Større småbiler | 42 % | 5 |
Peugeot Partner (08-14) | Større småbiler | 42 % | 5 |
-------------- | ----------------- | ------- | -- |
Skoda Fabia (07-13) | Småbiler | 37 % | 4 |
Skoda Fabia (00-08) | Småbiler | 33 % | 4 |
Ford Fiesta (09-11) | Småbiler | 30 % | 4 |
Ford Fiesta (12-16) | Småbiler | 30 % | 4 |
-------------- | ----------------- | ------- | -- |
Opel Zafira (99-04) | Minibusser | 39 % | 4 |
VW Touran (07-15) | Minibusser | 39 % | 4 |
Ford Galaxy (96-05) | Minibusser | 34 % | 4 |
Seat Alhambra (96-09) | Minibusser | 34 % | 4 |
VW Sharan (96-09) | Minibusser | 34 % | 4 |
TABELLFORKLARING: Bilene er sortert etter størrelse og hvor mange prosent de er sikrere enn gjennomsnittsbilen. Årsmodell på bilene står i parentes bak modellnavnet. # er karakteren bilene har fått mellom én og fem. Kilde: Folksam
