Amazons elektriske robot-taxi Zoox

Her er den endelig: Robottaxien

I sju år har de jobbet - nå er den selvkjørende drosjen til Zoox farlig nær lansering.

ROBOTTAXI: Denne uka ble endelig den selvkjørende drosjen til Amazon og Zoox vist fram. Foto: Zoox
ROBOTTAXI: Denne uka ble endelig den selvkjørende drosjen til Amazon og Zoox vist fram. Foto: Zoox Vis mer
Publisert

Det høres kanskje ut som science-fiction. Både navnene bak og selve produktet, men Amazon-eide Zoox nærmer seg endelig å få robot-taxien sin på veien.

Denne uka lettet nemlig Zoox Inc. på sløret av det ferdige produktet, som de mener er «et funksjonelt, elektrisk, autonomt kjøretøy, designet for tette og urbane miljø».

Bak ligger en tanke om å benytte bærekraftig energi for å gjenoppfinne personlig transport, samtidig som framtida skal bli «tryggere, renere og hyggeligere for alle». I tillegg til det relativt nye samarbeidet (fra i sommer) med giganten Amazon har selskapet hentet ingeniører fra selveste Apple.

GOD PLASS: Passasjerene vil sitte mot hverandre, to og to i bredden. Foto: Zoox

Knuser Tesla

Toppfarten på den spesialbygde el-robottaxien skal begrenses til 121 km/t (75 mph), og den skal kunne operere uavbrutt i hele 16 timer, uten ladestopp, ifølge utviklerne. Rekkevidden er imidlertid ikke opplyst.

Den utradisjonelle fasongen ligner mer på en boks enn en bil. Den er 3,63 meter lang og 1,93 meter høy.

Dessuten er det ingen ratt å spore noe sted. All plass inni den elektriske «taxi-boksen» er fullt dedikert til fire passasjerer, med unntak av at det gjemmer seg en batteripakke på hele 133 kWt i gulvet.

NEST BEST TIL NÅ: Ikke engang den store og tunge luksus-elbilen Hongqi E-HS9 (99 kWt) er i nærheten av batteripakken til Zoox robottaxi. Foto: Øystein B. Fossum
NEST BEST TIL NÅ: Ikke engang den store og tunge luksus-elbilen Hongqi E-HS9 (99 kWt) er i nærheten av batteripakken til Zoox robottaxi. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer

Til sammenligning har Teslas største biler, Model S og Model X, batterier med kapasitet på 87 kWt, mens den kommende luksusbilen Hongqi E-HS9 skal kunne velges med opptil 99 kWt-batteripakke neste år. Aller best, eller størst, er batteripakken som kan velges på Mercedes-Benz EQC (100 kWt). Altså er det ingen av dagens elbiler som tilbys med 101 kWt eller mer.

Videre opplyses det at Zoox-taxien har firehjulsstyring og at den kan kjøre like fort bakover som framover.

FERDIG: De selvkjørende drosjene skal være ferdige, men kommer ikke på veiene i USA det første året. Foto: Zoox

Lidar-system

For dem som er litt mer nerdete går selskapet ut med informasjon om sensorer i form av kameraer, radar og lysradar (lidar) i hvert hjørne av kjøretøyet. Disse skal kunne se 270 grader rundt, uten dødvinkel.

I tillegg vil den elektriske og selvkjørende drosjen kontinuerlig sjekke gjenstander i en radius på 150 meter, etter fotgjengere, syklister og andre kjøretøy.

Sikkerheten ivaretatt

Ifølge teknologisjef Jesse Levinson i Zoox er sikkerheten grunnlaget for alt selskapet driver med.

– Å bygge et kjøretøy fra bunnen har gitt oss mulighet til å tenke passasjersikkerhet på nytt og skifte fra reaktive til proaktive tiltak, forklarer han.

– Disse vil inkludere et eget design av kollisjonsputa, som beskytter passasjerer uansett hvilken retning drosjen kjører i, en unik sensorarkitektur og en egen modell for AI-læring (kunstig intelligens som lærer), som vil oppdage og minimere potensielle risikoer, utdyper teknologisjefen.

Administrerende direktør Aicha Evans opplyser til Bloomberg at den rullende taxi-boksen allerede skal ha bestått en kollisjonstest i USA. I første omgang planlegges det nå å lansere en appbasert drosjetjeneste i San Fransisco og Las Vegas.

Når dette vil skjer kommer ikke fram, men ifølge Bloomberg skjer det ikke allerede i 2021.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer