Tidligere denne uken sendte Volvo ut en pressemelding der de bekreftet at navnet på Volvos nye, lille el-SUV blir EX30. Samtidig ble det annonsert at bilen skal vises offentlig for første gang 7. juni. Salget av bilen starter samtidig.
Dette blir den første, nye bilen fra den svenske bilprodusenten etter flaggskipet EX90 – som fortsatt ikke har satt sine hjul på norske veier. De første kundene får ikke denne store elektriske SUV-en før over nyttår, ifølge Volvo.

Raser mot priskutt
Vil ha yngre kjøpere
Det vi foreløpig vet om EX30, er at den blir litt mindre enn Volvo XC40, som er 4,45 meter lang. Det betyr at den kan bli på størrelse med blant annet Volkswagen ID.3.

I januar fortalte den nye Volvo-sjefen Jim Rowan til Which Car at kundegruppen deres er litt i eldste laget og at de med EX30 sikter mot en målgruppe av yngre bilkjøpere:

Volvos flaggskip offisiell
- Denne mindre bilen (EX30) er et nytt tilskudd til modellrekken vår. Kundene våre er lit eldre enn vi kunne ønske. Vi ønsker å trekke litt flere yngre mennesker til Volvo. Denne (EX30) vil få en hyggelig pris , tror jeg, for en innstegsmodell. Veldig sikker, OK rekkevidde, fortsatt bra størrelse, mindre enn en XC40, sa Rowan, til Which Car.
Patent-bilder lekket
Paten-tbildene som Volvo har levert inn til den kinesiske patentmyndighetene CNPA, og som blant annet svenske Vi Bilägare mener er ekte, viser at EX30 blir en blir en EX90 i miniatyr.

Bildene er nå spredd på en rekke medier både i Kina, USA og Europa. EX30 skal nemlig bygges i Kina, på Geelys elbilplattform SEA (Sustainable Experience Architecture). På denne plattformen bygges også Zeekr X og nye Smart #1.

Dette vekker oppsikt
Dersom Volvo EX30 får den samme teknologien som disse, snakker vi om et batteri på 66 kWt, som kan gi en rekkevidde på mellom 40 og 45 mil. Da vil maksimal ladehastighet bli 150 kW, noe som gjør at bilen kan lades fra 10 til 80 prosent på rundt en halv time.
Gjett prisen
Hva bilen kommer til å koste, vet vi ennå ikke. «Billigutgaven» av XC40, med bakhjulsdrift og rekkevidde på 46 mil, koster fra rundt 500 000 kroner. VW ID.3 koster fra rett i underkant av 400 000 kroner. En startpris på EX30 på mellom 400 000 og 450 000 kroner, kan gjøre den til en bestselger.

Volvo har ikke sagt noe om når de første produksjonsbilene kommer til Europa. De som allerede har begynt å glede seg til en ny, liten Volvo, må trolig smøre seg med tålmodighet. Selv om salget starter i juni, vil bilen neppe komme til Norge før etter EX90. Det betyr at det kan drøye til godt ut i 2024 før de første norske kundene kan sette seg bak rattet. Hvis da ikke Volvo-sjefen har en høst-overraskelse i ermet når han presenterer bilen i juni.