Volvo EX90

Her er den

Det nye Volvo-flaggskipet kommer som ren elbil.

SIKKERHET I FOKUS: Volvo har utviklet flere helt nye sikkerhetssystemer som er på plass i den store SUV-en EX90. Den erstatter dagens XC90, men kommer bare som elbil. Foto: Volvo
SIKKERHET I FOKUS: Volvo har utviklet flere helt nye sikkerhetssystemer som er på plass i den store SUV-en EX90. Den erstatter dagens XC90, men kommer bare som elbil. Foto: Volvo Vis mer
Publisert

Det er allerede fem år siden Volvo sist lanserte en helt ny modell – om vi ser bort fra elektriske C40 i fjor, som er en kupéutgave av XC40. Det knytter seg stor spenning til EX90, først og fremst fordi Volvos ingeniører har utviklet ny og spennende sikkerhetsteknologi.

Det kom forresten som en stor overraskelse da den nye Volvo-sjefen Jim Rowan annonserte at etterfølgere til XC90 skal hete EX 90. Håkan Samuelsson, som var sjef inntil i sommer, var klar på at den nye bilen skulle få et ordentlig navn og ikke bare en kombinasjon av to bokstaver og et tall. Volvo hadde til og med søkt beskyttelse av navnet Embla. Den nye sjefen mente åpenbart at det ikke var en god idé.

60 mil rekkevidde

Volvo EX90 bygges på den samme plattformen som Polestar 3, som ble vist fram for noen uker siden. Det betyr også at den får mye av den samme teknologi. EX90 kommer dermed til å få en batteripakke på i overkant av 111 kW og en rekkevidde rundt 58 mil. I tillegg kan den lynlades med 250 kilowatt.

SER I MØRKET: En LiDAR på taket fungerer som bilens øyne og gjør at den «se» og varsle for fotgjengere, syklister eller dyr 250 meter lenger framme på veien også i mørke. Foto: Volvo
SER I MØRKET: En LiDAR på taket fungerer som bilens øyne og gjør at den «se» og varsle for fotgjengere, syklister eller dyr 250 meter lenger framme på veien også i mørke. Foto: Volvo Vis mer

Dette blir med andre ord en skikkelig langturbil.

Kan gi strøm til hytta

Det elektriske systemet i bilen kan lade begge veier. Det vil si at det blir mulig å ta strøm ut av det store batteriet til bruk i ei campingvogn eller hytte, til å drive kappsaga på hytta, eller til å lade opp en elektrisk sykkel eller en datamaskin. I tillegg vil EX90 kunne kjøre strøm tilbake på nettet i huset ditt, når dette blir en mulighet her hjemme. Du lader bilen på natta når strømmen er billig og bruk strøm fra bilen på ettermiddag og kveld når den er som dyrest.

Ser i mørke

OVERVÅKER FØREREN: For første gang tas en radar i bruk for å overvåke interiøret i en bil. Den skal passe på så du ikke glemmer av barn eller dyr i bilen. I tillegg skal nye sensorer avsløre om føreren bruker mobil eller distraheres av andre ting. Foto: Volvo
OVERVÅKER FØREREN: For første gang tas en radar i bruk for å overvåke interiøret i en bil. Den skal passe på så du ikke glemmer av barn eller dyr i bilen. I tillegg skal nye sensorer avsløre om føreren bruker mobil eller distraheres av andre ting. Foto: Volvo Vis mer

Hjertet i den nye sikkerhetsteknologien i bilen er en LIDAR (Light Detection And Ranging) som sender ut laser-pulser som skaper et nøyaktig bilde av alt som befinner seg rundt bilen. Den er plassert på taket, er standard på alle modeller og blir på en måte bilens øyne. Den kan også «se» i mørke og er i stand til å oppdage og varsle om fotgjengere, syklister eller en elg opptil 250 meter foran bilen, ifølge Volvo.

Varsler om glemte barn

En annen nyhet er at EX90 får en radar som overvåker interiøret. Den reagerer på små bevegelser i bilen og varsler eieren når han låser bilen dersom det fortsatt befinner seg dyr eller mennesker i bilen. Måler er å forhindra at hunder eller barn blir sittende igjen i glovarme eller iskalde biler.

I tillegg til dette har bilen de vanlige radarene, ultralyd-sensorene og kameraene som sørger for automatisk nødbremse for biler, dyr eller myke trafikanter, enten du kjører forover eller rygger.

Avslører mobilbruk

Den nye bilen får også sensorer som sjekker tilstanden til føreren i større grad enn i dag. Dataprogrammene skal kunne avsløre og varsle om føreren er trøtt, distrahert for eksempel med bruk av mobiltelefon eller blir syk. Dersom føreren sovner eller får et illebefinnende, skal bilen kunne stanse på veikanten og automatisk ringe etter hjelp.

SJU SETER: Volvo EX90 er en stor bil på over fem meter. Bilen kommer med sju seter, men blir ikke levert til kunder i Norge før om ett og et halvt år. Foto: Volvo
SJU SETER: Volvo EX90 er en stor bil på over fem meter. Bilen kommer med sju seter, men blir ikke levert til kunder i Norge før om ett og et halvt år. Foto: Volvo Vis mer

Sterk og rask

Volvo EX90 vil få firehjulstrekk som standard. De betyr to motorer – en foran og en bak – som til sammen gir rundt 500 hester og mellom 800 og 900 newtonmeter dreiemoment. Den skal klare 0-100 km/t på fem sekunder og blir den raskeste bilen Volvo har laget.

Bilen kan for øvrig trekke tilhenger på rundt 2200 kilo. Lengden nærmer seg fem meter og det er mulighet for sju seter.

- Flere tusen i kø

Siden dette er det nye flaggskipet til Volvo, blir det ikke en bil for alle. Startprisen på EX90 er 865 000 kroner i dag, men det er etter det vi vet uten moms som er varslet fra nyttår.

Ifølge Volvo Norge har flere tusen nordmenn meldt sin interesse for nye EX90. Om mange faller i fra når de får høre prisen på 950 000 kroner (moms fra 1. januar inkludert) og oppover., blir spennende å se. Foto: Volvo
Ifølge Volvo Norge har flere tusen nordmenn meldt sin interesse for nye EX90. Om mange faller i fra når de får høre prisen på 950 000 kroner (moms fra 1. januar inkludert) og oppover., blir spennende å se. Foto: Volvo Vis mer

Forslaget er at den skal beregnes på prisen som overstiger 500 000 kroner. I så fall kan du plusse på 91 000 kroner ekstra. Volvo Norge åpner for bestilling denne uka, men de første kundebilene kommer ikke til Norge før andre januar 2024, ifølge Volvo. Likevel skal det ikke mangle på folk som ønsker seg bilen: Likevel skal det ikke mangle på folk som ønsker seg bilen:

- Det har vært stor interesse for Volvo EX90 i lang tid, og flere tusen personer har meldt sin interesse her i Norge, sier Erik Trosby som er kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway.

Tekniske data Volvo EX90 Twin

Lengde/bredde/høyde cm503/196/174
Antall seter:7
Tilhengervekt kg2200
Bakkeklaring cm:20
Motor kW/HK408 (517)
Aks 0-100 km/t sek.5,9 (4,9)
Toppfart km/t180
Batteri kWt111 kWt
Rekkevidde km585 (580)
Oppgitt forbruk kW/t mil2,1
Maks. ladehastighet kW250
Bagasjerom lit. m/5 seter655 + 34 (frunk)
DrivhjulFirehjulkstrekk
Pris fra kr:865 000,- (905 000)

Kilde: Volvo Norge. Tall i parentes gjelder modell Twin Performance Ultra

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer