Årets bil 2023

Her er finalistene i Årets Bil 2023: - Historisk!

Kampen om å bli Årets Bil 2023 i Norge tilspisses, og det er et historisk finaleheat som er klart.

Her er finalistene til Årets Bil 2023-prisen. Foto: Bjørn Langsem, video/redigering: Pål Joakim Pollen Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Kåringen «Årets Bil i Norge» arrangeres i år for 15. år på rad av Dagbladet, DinSide og Elbil24, og årets konkurranse begynner nå å tilspisse seg. Kåringen startet med at alle nye biler på markedet ble evaluert, og av disse ble en liste med 19 nominerte modeller plukket ut, etter konkurransens mange regler og på forhånd definerte kriterier.

Disse 19 nominerte bilmodellene gikk videre i konkurransen for å kjempe om en plass i finalen. Nå har de sju jurymedlemmene i Årets Bil 2023 jobbet seg gjennom de nominerte og stemt fram de sju bilene som skal til finalen i Årets Bil 2023.

Den endelige vinneren blir offentliggjort 6. desember.

En av de nominerte bilene ekskluderte seg selv, da den ikke ville rukket fram til finaleheatet. BMW iX1 ble derfor trukket ut av listen på de nevnte 19 modellene. Da juryen hadde stemt over de resterende bilene satt de igjen med en liste på sju biler. Disse skulle vise seg å bli åtte, ettersom Toyota bZ4X og Subaru Solterra stiller som én kandidat, da bilene i praksis er den samme.

Historisk finale!

Finalen i Årets Bil 2023 skriver seg dessuten inn i historiebøkene, for dette er den aller første kåringen uten en eneste forbrenningsmotor i finaleheatet. I fjor ble Nissan Qashqai stemt fram til finalen, en bil som foruten batteri og elmotor om bord, også hadde en bensinmotor under panseret.

I år er hele feltet fullelektrisk, for aller første gang i historien. Det i seg selv er verdt en feiring.

Se video av finalistene i toppen av saken!

Her er de sju (åtte) kandidatene som kan bli Årets Bil 2023:

BMW i7

Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

7-serien fra BMW har alltid vært flaggskipet deres. Nå kommer den i fullelektrisk utgave, som fortsatt har som mål å være det ypperste av hva merket har å by på. Bilen bærer preg av å fokusere på både sjåfør og passasjerer, for dette er like gjerne en bil man blir kjørt i, som at man kjører selv. Vi har allerede testet bilen og kan slå fast at komfort og kjøreegenskaper er på det nivået man forventer – og vel så det. Men tross dette leverer bilen enda et par hakk opp på resten. Ny bransjestandard?

Mercedes-Benz EQE

Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Så har også den velkjente E-klassen fått en elektrisk erstatter. Foreløpig er det sedanen som er kommet, og det med flere valgfrie drivlinjer. Tohjulsdreven er også et alternativ. Bilen mangler noen praktiske løsninger, tross sin relativt store størrelse, men dette vil endre seg når den kommer i SUV-utgave. Bilen er svært energieffektiv, byr på lang rekkevidde uansett modell, og den leverer en premium komfort fra øverste hylle i denne klassen.

Nio ET7

Her er finalistene i Årets Bil 2023: - Historisk!

I likhet med BYD Han og Xpeng P7, er også Nio ET7 en relativt voksen sedan. I likhet med ES8, fra samme selskap, skal også ET7 være klar for batteribytte, og for dem som ønsker det, kan batteriet også leies. Det betyr at du får en rimeligere bil, leier batteriet, og dermed slipper å binde opp mye kapital. Det er fint for noen, men ikke alle ønsker denne løsningen. Bilen kan derfor også kjøpes på vanlig måte. ET7 har en god opplevd kvalitetsfølelse, og man vil kunne bytte til større eller mindre batteriløsning når dette blir tilgjengelig. Vi kjenner ellers igjen mange av løsningene fra ES8, som bilen har et nært slektskap til.

Nissan Ariya

Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Så har Ariya endelig kommet på markedet, etter en relativt trang fødsel. Og den kommer godt! Bilen faller midt inn i hjertet av det største bilmarkedet for tida, der etterspørselen er størst: En mellomklasse SUV som fungerer utmerket som familiens bil nummer én. Ariya har i tillegg et typisk europeisk design som vil tiltale mange, både utvendig og innvendig. Den kommer med to alternative batteripakker, og valgfri to- eller firehjulsdrift. Nissan Leaf har nå fått den storebroren den har ønsket seg i lange tider, og endelig er den her.

Renault Mégane E-Tech

Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Da vi testet bilen for første gang, slo det oss at livet er for kort til å kjøre kjedelige biler. Og Mégane E-Tech er et godt alternativ for dem med samme holdning. Designeren Gilles Vidal har gjort en svært god jobb med ikke å gjøre nok en kompaktbil kjedelig. Her benyttes mange av de designelementene som finnes i boka, og Mégane E-Tech er blitt en bil man gjerne vil ut og kjøre mer. Bilen bygger på samme plattform som Nissan Ariya, men har fått egne løsninger som gjør bilen enda mer interessant, blant annet med operativsystem fra Google. I motsetning til Ariya vil Mégane bare leveres med tohjulsdrift.

Toyota bZ4X/Subaru Solterra

Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Dette er Toyota og Subarus første store satsing når det gjelder fullelektriske biler, selv om Toyota har hatt et par andre alternativer tidligere. Her har de laget en bil som sikter på den største målgruppen, de som skal ha en bil som fungerer til alt. I tillegg har selskapene siktet mot de som har de aller dårligste hytteveiene, med et system for firehjulsdrift som skal ta deg enda lenger enn konkurrentene. Toyota bZ4X blir også den første bilen på markedet – sammen med Lexus RZ – som kan tilbys med «steer by vaier», et system som ikke har en eneste mekanisk kobling mellom ratt og hjul. Alt går gjennom kabler. Subaru vil ikke tilby denne funksjonen. Utover dette er bilene praktiske, komfortable, men tidlige tester har sådd tvil rundt forbruk og rekkevidde. Selskapene jobber derimot febrilsk med oppgaven om å løse dette.

VW ID. Buzz

Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

VW ID. Buzz er laget på selskapets MEB-plattform, en dedikert plattform for bare elbiler. Med «Bussen» har VW hentet inspirasjon fra hippietida, og de har laget en bil som snurrer hoder, der smilene deles villig vekk hvor enn den kommer. Det er en god egenskap. I tillegg kjører den svært godt for en høyreist bil å være, takket være et lavt tyngdepunkt. Det gir nærmest selvmotsigende kjøreegenskaper, etter hva som forventes av den høye bilen. Det står heller ikke på plassen, så her får man kinderegget med god plass, gode kjøreegenskaper og et svært entusiastisk bidrag.

Som en del av Årets Bil-konkurransen, har vi også bedt dere lesere om å stemme fram deres favoritt. Avstemningen er nå avsluttet, og resultatet kan du lese her på Elbil24 1. desember.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer