Norges mest solgte bilmodell gjennom flere år, VW Golf, kommer nå i sin åttende generasjon og ble offisielt avduket torsdag 24. oktober (klokka 18.30). Denne begivenheten kan ses igjen her:
Presentasjon av VW Golf 8 i Autostadt
Dinside presenterte imidlertid i forkant av presentasjonen de lekkede bildene, som egentlig ikke skulle vært vist før det tidspunktet. Flere bilder har kommet etter hvert - du kan se dem lenger ned.
VW Golf-salget i Norge
2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | |
VW Golf | 7.912 | 9.859 | 12.164 | 13.148 | 16.388 |
Tabellen viser antal VW Golf-biler registrert i Norge siden 2015. 2019-tallene er inkludert til og med september. Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken
En ener over lang tid
VW Golf er den viktigste modellen i Volkswagen-sortimentet, og har som nevnt lenge vært den mestselgende bilmodellen her i landet. Det skal imidlertid presiseres at dette den siste tiden har vært hovedsakelig takket være den elektriske utgaven - e-Golf.

Publisert ved en feiltakelse
I forkant av kveldens avduking hadde en ukjent kilde fått tak i bildene, for så å lekke dem. Dette ble visstnok gjort via en feilpublisering på et tysk nettsted. Deretter er bildene havnet på nett via Instagram, og ble tidlig publisert av blant andre tyske AutoBild.
Det er imidlertid heller tvilsomt om nye Golf blir noen bestselger i Norge neste år. Riktignok skal det komme en ladbar versjon, men noen ny e-Golf blir det ikke noe av - den rollen er det den allerede lanserte VW ID3 som skal ta seg av.



Som man kan gjette utfra bildene, blir ikke nye Golf svært ulik den utgående når det gjelder dimensjoner. Interiøret blir oppgradert til en standard man forventer i dag, med en førerorientert digital cockpit med større skjermer, både foran føreren og på dashbordet.
Bilen vil bli selvkjørende i større grad enn forgjengeren og VW har allerede annonsert at den er konstruert for å kunne være koblet til nett til enhver tid.

Norges mest solgte bil blir betydelig oppgradert. Her får du full oversikt
Åtte motoriseringer
Totalt kommer Golf 8 med åtte nye drivlinjer med opptil 17 prosent lavere forbruk enn før.
Motortypene er TSI, TDI, TGI, eTSI og eHybrid. Fremdriften i nye Golfen kan besørges enten av bensin (TSI), diesel- (TDI), naturgass- (TGI), mildhybrid- (eTSI) eller ladbare hybrid-drivlinjer (eHybrid). Alle bensin- og dieselmotorene har direkteinnsprøytning og turboladning. Ytelsene vil strekke seg fra 90 hestekrefter til over 300 hk.
Nytt i motorprogrammet er en 3-sylindret bensinmotor med 90 eller 110 hestekrefter og to firesylindrede dieselmotorer med 115 og 150 hestekrefter.
De nye TSI-motorene fungerer med en såkalt TSI-Miller forbrenningsprosess, som skal gi spesielt lave forbruks- og utslippsverdier. En TDI-nyhet: Her hevder Volkswagen at de reduserer utslippene av NOx-gasser med inntil 80 prosent takket være en dobbelinnsprøytning av tilsetningsstoffet «AdBlue». De nye dieselmotorene skal også bruke opptil 17 prosent mindre drivstoff enn forgjengerne.

Hybrid-offensiv
Hybridoffensiven hos VW starter ifølge dem med lanseringen av den nye Golfen. Det er snakk om tre eTSI og to eHybrid. Bilen blir dermed tilgjengelig med hele fem hybriddrivlinjer. 48-voltteknologi, som har vært kjent hos søsterprodusenten Audi en god stund, er en nyhet hos Volkswagen. En 48-volt reimdrevet starter og generator, et litium-ion-batteri på 48-volt, og den nyeste generasjonen av de effektive TSI-motorer blir til eTSI – den nye betegnelsen på mildhybridmodeller.

Test av Golf R: Billigere og sprekere
Merkbare fordeler er ifølge VW at forbruket reduseres med rundt 10 prosent (WLTP), samtidig som de er svært smidige og komfortable. Tre ytelsesversjoner av eTSI blir tilgjengelig: 110, 130 og 150 hester.
I tillegg vil den åttende generasjonen av bestselgeren bli tilgjengelig med to ladbare hybriddrivlinjer. En ny, optimalisert versjon av eHybrid leverer 204 hestekrefter, mens den mer sportslige tilnærmingen GTE, som er en videreutvikling av forgjengeren, nå leverer 245 hester. Begge Golfene med eHybrid er utstyrt med et større litiumion-batteri på 13 kWt, som gir Golf lengre elektrisk rekkevidde, og gjør det mulig å kjøre Golf med nullutslipp i nærtrafikk.

Nye utstyrsnivåer
Volkswagen konfigurerer utstyrsnivåene til Golf helt på nytt. De tidligere Trendline, Comfortline og Higline blir erstattet av Golf, Life og Style, samt en sportslig R-line versjon. Alle de nye utstyrsnivåene inneholder ifølge importøren betydelig mer enn de sammenlignbare forgjengerne. Golf blir for øvrig nå bare tilgjengelig med fem dører.

TEST: Stor og stillegående
Basiskonfigurasjonen inneholder for eksempel LED-lykter foran og bak, nøkkelfri start og digital cockpit. I tillegg kan basisversjonen benytte «We Connect»- og «We Connect Plus»-tjenestene, og den vil få multifunksjonsratt, automatisk klimaanlegg, «Lane Assist», det utvidede «Front Assist»-systemet, og «Car2X».
I løpet av de nærmeste årene vil også Golf GTI og GTI TCR, Golf GTD, Golf GTE og Golf R-modeller bli lansert. Importøren presiserer at verken TDI, TGI, modellene med manuelt gir, GTD eller R-versjonene, skal tilbys i Norge.
Flere bilder:
Saken er oppdatert.
