På et arrangement i Stockholm trillet Mercedes-Benz endelig frem sin lenge etterlengtede fullelektriske bil, EQC. Ventelisten med kunder er lang, og nå får kundene for første gang se hva de faktisk har ventet på.

Da Dieter Zetsche endret scenen i Stockholm kunne han ikke la være å takke et av overhodene i Mercedes, svenske Ola Källenius, for å være vert for eventet. Han klarte heller ikke la være å kommentere andre episoder der selskapet har erfaring med Sverige, og hintet naturligvis til elgtesten.
Det var nemlig her den famøse episoden med A-klasse som veltet fant sted.
Denne gangen er det langt hyggeligere ting som står i fokus.

Det ferdige produktet
Allerede i juli var vi i den spanske ørkenen og så bilen, fikk en kjøretur, og ble forklart det som den gang allerede var klart.

Mercedes viser kompakt elbil
Spesifikasjonene vi fikk da er som ventet overholdt, og i noen eksempler overgått.
Rekkevidden etter WLTP-standarden er fortsatt lovet å være over 400 km. Noe mer er det ikke å si, ettersom bilen enda ikke er ferdig testet etter WLTP-normene. Dermed lar det seg heller ikke gjøre å opplyse noe eksakt. Mercedes vet derimot forbruket, som er oppgitt til 2,22 kWh/mil, kombinert.
Samlet får bilen en kombinert effekt på 408 hestekrefter fra et dreiemoment på svimlende 765 Nm, fordelt på to elmotorer - en foran og en bak.

Batteriet
De endelige tallene for batterikapasiteten oppgis nå å være 80 kWh. Dog har ikke Mercedes-Benz oppgitt hvorvidt dette er brutto eller netto kapasitet, og de ønsker heller ikke fortelle hvem som er produsent av cellene. Cellene kjøpes ferdig av produsent, og pakkes til det ferdige batteriet av Mercedes selv.

Nå kan BMW iX3 reserveres
Selve batteriet består av 6 moduler med til sammen 384 lommeceller.
Ladehastigheten har vi tidligere fått opp gitt til 115 kW, sist under vår gjennomgang av bilen i sommer, men nå har Mercedes endret tallet til 110 kW, vel og merke på hurtigladere som kan levere dette. Til gjengjeld skal den kunne lade med 110 kW hele veien fra 10 prosent gjenværende batterikapasitet (SOC - state of charge), og hele veien opp til 80 prosent. Etter dette daler hastigheten, som på alle andre biler.
Ombordladeren er forøvrig vannkjølt sak med en maksimal effekt på 7,4 kW

Smarte systemer
En av hemmelighetene som Mercedes er stolte av er regenereringen. Bilens MBUX-system skal være en av årsakene til at bilen får såpass god rekkevidde, forteller de, og forklarer at den gjennom navigasjonen og andre sensorer leser hvordan veiens beskaffenhet fremfor den er.
Den leser også endringer i elevasjon, og er dermed klar for det som kommer.
Bilen er forøvrig litt større enn slektningen GLC, selv om de deler akselavstanden. Den totale lengden er her 4,76 meter. Dette gir generelt bedre plass og større bagasjerom, for batteriet er selvfølgelig lagt helt i bunnen av bilen.

Interiøret er typisk Mercedes, og følger de samme trendene som nyeste E-klasse startet, og deretter er fulgt opp av A-klasse. Den lange planken med to skjermer er med andre ord på plass, samtidig som resten av kontrollene er kjente.
For å få noe forskjell har Mercedes valgt å lage firkantede luftedyser på EQC, mot runde i eksempelvis A-klasse. Så til noe alle lurer på – hengerfestet.
Ja, den kan trekke henger, og vekten er oppgitt til 1.800 kg.
Som det ble sagt under lanseringen, bilen er 100 prosent elektrisk, og den er 100 prosent Mercedes. Her er noen av de øvrige spesifikasjonene:

Vi har møtt Mercedes-Benz EQC
Tekniske data | |
CO2-utslipp | 0 g/km |
Forbruk: | 2,22 kWh/mil |
Rekkevidde: | Mer enn 400 km |
Drivsystem: | 2 asynkrone motorer |
Kombinert effekt: | 408 hk |
Dreiemoment: | 765 Nm |
Hjuldrift: | 4wd |
0-100 km/t: | 5,1 sek. |
Toppfart: | 180 km/t |
Batteri: | Litium-ion |
Batterikapasitet: | 80 kWh |
Batterivekt: | 650 kg |
LxBxH (cm): | 476 x 188 x 163 |
Sporvidde f/b: | 163x162 cm |
Akselavstand (cm): | 287 |
Bagasjeromsvolum: | ca. 500 liter |
Egenvekt: | 2425 kg. |
Tilhengervekt: | 1800 kg. |