Her er Nissan Gripz

Slik blir resultatet når du parer Nissan Leaf og Datsun 240Z.

COUPÈ PÅ TÅ: Flere bilprodusenter har tro på Crossover-coupeer, men det er få som har lykkes med høye salgstall. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
COUPÈ PÅ TÅ: Flere bilprodusenter har tro på Crossover-coupeer, men det er få som har lykkes med høye salgstall. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

I Norge har Nissan hatt stor suksess med Nissan Leaf, og nå kommer den sportslige oppfølgeren i Crossoveren Gripz. Nissan ønsker nemlig å utvide sin sportslige image i SUV-markedet.

De har jo allerede lille Juke Nismo, og har bygget to råtasser kalt Nismo R.

Raskt DNA

Selv om de stort sett selger Leaf, Qashqai og X-Trail her hjemme, må vi ikke glemme at Nissan har en betydelig sportslig profil i varesortimentet.

Det toppes med bilen ingen klarer å matche, GT-R, og så har de også 370Z og Pulsar Acenta R.

Hvor ble det av dette konsptet da Nissan?

Med Crossoveren Gripz har de enda en modell med sportslig gen.

Ser tilbake

Nykommeren skal være SUV-ens svar på Datsuns sorte og røde 240Z som ble brukt til Safari-rally på 70-tallet.

Den aller største forskjellen er at den sekssylindrede 2,4 literen er byttet ut til fordel for motor og batteripakke fra Leaf, og en liten bensinmotor som fungerer som et aggregat, på lik linje med BMW i3 REX.

Drivverket er dermed helelektrisk og lar seg fort adaptere til ren elbil i de markeder der det er gunstig, slik som det er i Norge.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer