Det er mye å si om nye E-klasse, men vi tar først noen linjer om designen. Det enkleste er jo å titte litt på bildene selv, og dersom du gjør det finner du fort ut at E-klasse nå i likhet med C-klasse har to ulike ansikter. Dette avhenger av utstyrsnivå. Elegance fremstår som mest klassisk Mercedes, mens Avantgarde er mer aggressiv og brautende i stilen.
Den kraftige grillen, de spesielle frontlyktene og det skulpturerte panseret er det som først og fremst tiltrekker seg oppmerksomhet. Hekken er noe mer anonym og virker lavere sammenlignet med utgående utgave, trolig på grunn av de liggende baklyktene. Alt i alt fremstår nye E-klasse betydelig mer kantete enn dagens litt glatte utgave.
Dette gjelder også innvendig hvor man finner mange likheter med den nye kompaktSUVen GLK.
Ny innstegsdiesel
Motormessig har det også skjedd mye, ikke minst i den rimeligste enden som jo er mest interessant her i Norge. Én firesylindret dieselmotor med dobbelturbo finnes i tre effektutgaver med enten 136, 170 eller 204 hester. Sistnevnte gir hele 500 newtonmeter og dermed nøyaktig de samme ytelsene som 320 CDI for bare få år tilbake. Forbruket er imidlertid betydelig lavere. Alle tre varianter bruker 0,53 liter per mil og slipper ut 139 gram CO2. Det er bra for den kraftigste varianten, greit for den mellomste og ikke veldig imponerende for den svakeste, med tanke på at dette er en helt ny bil.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger