Her er nye Rolls-Royce Ghost

Rolls-Royce Phantoms sporty lillebror er ikke mindre imponerende enn storebror.

Førermiljøet i Spøkelset/Ånden Foto: su.hayler
Førermiljøet i Spøkelset/Ånden Foto: su.hayler Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det var under bilutstillingen i Paris høsten 2006 at Rolls-Royce annonserte at arbeidet med en ny bilmodell hadde startet. Det eneste man da visste i store trekk var at den skulle koste under 300.000 Euro (den gang cirka 2,4 millioner kroner - på kontinentet) og at den skulle bli mindre enn flaggskipet, Phantom.

Etterhvert ble den vist som konseptbil, kalt EX200, med en litt mer spenstig og kompakt linjeføring enn Phantom samt bakdører hengslet i bakkant (såkalte selvmordsdører - men ikke si dét så Rolls-Royce-ledelsen hører det...)

Ghost

Og nå er altså den produksjonsklare bilen på plass. Som det har vært kjent en stund har den fått navnet Ghost (ånd eller spøkelse). De som har sett EX200-konseptet vil straks dra kjensel på nykommeren og legge merke til at de bakhengslede bakdørene ("Coach doors") er videreført til det endelige produktet.

Fra klassisk luksus...

Modellrekken til Rolls-Royce består per idag av fire varianter basert på Phantom. Phantom med standard akselavstand (type sedan), Phantom med forlenget akselavstand (type limousin), kupéversjonen Coupé og kabrioletversjonen Drophead Coupé. Disse har til felles en majestetisk og klassisk tolkning av luksusbegrepet. Det dreier seg om klasse, eleganse og byggekvalitet og materialer av ypperste klasse samt uforlignelig støyisolering og komfort.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer