Her er nye Volvo S90

Vist for første gang i Gøteborg i dag.

LANG OG SLANK: Bilen virker spenstig og dynamisk, tross størrelsen.
LANG OG SLANK: Bilen virker spenstig og dynamisk, tross størrelsen. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

I dag ble nye Volvo S90 avduket for en liten gruppe motorjournalister på hovedkontoret i Gøteborg.

Nye XC90, en bil som akkurat er kåret til Årets Bil 2016, må anses for å være del 1 i det nye Volvo.

Dagens nyviste S90 er andre modell ut i rekken fra ”det nye Volvo”, og bygger på samme filosofi. Begge disse er et resultat av en fornyelse i selskapet og en investering på 70 milliarder kroner.

Nye S90 viderefører mye av det som XC90 har vist til, og blir selve flaggskipet blant ordinære personbiler fra merket.

Vi har testet Volvo XC90

Mer sikkerhet

Av det nyeste er siste generasjon Pilot Assist, som er Volvos steg mot selvkjørende biler. Bilen holder seg innenfor oppmerket fil i hastigheter opp til 130 km/t, og trenger ikke lenger følge en annen bil, slik tidligere konsepter fra Volvo har måttet.

Merket er klare på at dette er et bestemt steg mot fullstendig selvkjørende biler, og anses som en del av en satsing på økt sikkerhet.

S90 får også en videreutvikling av anti-kollisjonssystemet City Safety, som skal hindre påkjørsel av fotgjengere.

Nå er dette programmert til også å oppdage store dyr, som elg og hest, natt som dag.

Skulle systemet oppdage slike hindre, så gir det både aktiv bremseassistanse, og varsling til føreren.

Er hjelpesystemer falsk sikkerhet?

Se flere bilder av nye S90:


Kjente motorer

Under panseret vil det bli mye av det samme som finnes i XC90, inkludert T8 Twin-Engine, den ladbare hybriden. I tillegg vil den fås med motorer som på Volvo-språket heter D4, D5 og T6. I likhet med i XC90 vil ikke alle disse bli naturlige Norges-modeller, som eksempelvis T6.

Innvendig har bilen mange likheter med XC90, som den oppreiste skjermen i midtkonsollen, og programmerbar skjerm foran føreren. Likevel er det små forskjeller som gir S90 en egen identitet, også innvendig.

Utvendig kjenner vi igjen designspråket fra XC90, med grillen og Tors Hammer i frontlyktene. S90 virker likevel slank og dynamisk i utførelsen, og unngår å se tung ut.

Her er tidenes flotteste Volvo

Kommer over sommeren

S90 skal vises for publikum under bilmessen i Detroit i januar. USA vil tross alt bli et viktig marked for en bil som dette.

-De første kundebilene kommer til Norge over sommeren, og salgsmålet er om lag 500 S90 i 2016 – sier Øystein Herland, administrerende direktør i Volvo Car Norway.

Du mener kanskje å ha hørt om Volvo S90 før? Vel, om du ikke har, så er det ikke så merkelig.

Førstegenerasjonen var kun å få et par års tid (1997-1998), og var en omdøpt 900-serie som en følge av ny navnpolitikk i Volvo, der alle modellen skulle hete S- eller V, avhengig av om de var sedan eller stasjonsvogn.

En V90 er ventet å komme ikke veldig lenge etter sedanen.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer