Toyota har sverget til hybrider og vært verdensledende på dette i 20 år. Samtidig har Toyota-sjef Akio Toyoda ved flere anledninger uttalt at de har teknologien til å bygge elektriske biler, når de mener tiden er inne.
Det er den nå! Elbiler er nemlig nødvendige for å oppfylle EUs 95 grams-krav for CO2-utslipp, som gjelder fra neste år.

Ny Volvo i 2020?
Tre nye elbiler i 2020
I løpet av 2020 vil Toyota ha tre rene elbiler på norske veier. To av dem, ProAce og ProAce City, er bygget hos PSA (Peugeot Citroen) i Frankrike. ProAce kommer bare som varebil, mens ProAce City også blir tilgjengelig som femseters personbil.
Den tredje elbilen, som blir den mest spennende, er en elektrisk utgave av UX - den minste SUV-en til premiummerket Lexus. Foreløpig er det ingen i Toyota-systemet som vil bekrefte det for oss, men Dinside vet såpass mye allerede, at vi kan hevde dette med stor sikkerhet.
Den japanske avisen Chunichi Shimbun, som vanligvis er godt orientert om det meste som skjer hos Toyota, skrev i forrige uke at Lexus UX vil bli den første hel-elektriske bilen fra Toyota, og at produksjonen starter i 2020 på Toyota Motor Kyushi-fabrikken i Japan.


Disse Toyota-elbilene kommer til Norge i 2020
- Toyota ProAce (kun varebil)
- Toyota ProAce City (varebil og personbil)
- Lexus UX-EV (SUV)
Kan bli prisgunstig
Siden Toyota foreløpig ikke vil bekrefte dette, vet vi ikke om hvor stort batteri den får - eller hvor lang rekkevidden blir. Tidligere i sommer bekreftet Toyota at de vil bygge en elbil for Kina på C-HR modellen. Den samme teknologien vil ganske sikkert finne veien til Lexus UX-EV.

Det betyr at den bygges på den eksisterende UX-modellen, og ikke på en egen elbil-plattform. Det begrenser størrelsen på batteriet en del, og en rekkevidde på rundt 300 kilometer er dermed trolig. I tillegg vil bilen få forhjulstrekk.
Prisen vet vi heller ikke. Billigste UX-hybrid koster i dag rundt 400.000 kroner. I underkant av 100.000 av dette er avgifter til staten. Siden elbiler er fritatt for både engangsavgift og moms, kan det bety at UX-EV får en konkurransedyktig pris.

Ny elbil-plattform
Toyota jobber med en helt ny plattform for elektriske biler, som skal være klar i 2022. Sent men godt, siden mange konkurrenter allerede har en slik dedikert elbil-plattform. På denne kommer det en rekke elbiler – inkludert den særegne konseptbilen fra Lexus, som bildene i denne saken viser.

10 nye elbiler fra Toyota
Shigeki Terashi er utviklingssjef hos Toyota, og han bekrefter overfor Dinside at det fra 2022 kommer en rekke nye elektriske biler, både fra Toyota og Lexus på den nye plattformen.
- Jeg var i Norge for noen uker siden. Der ble jeg imponert over elbil-satsingen dere har gjort. Fra 2022 til 2023 og videre vil det komme flere rene elektriske biler fra den nye plattformen til Toyota. Vi kommer til å starte med en liten bybil, med relativt kort rekkevidde, og gå videre derfra, sier Terashi til Dinside.


Lexus LF-30
Mål (l/b/h): | 5.090/1.995/1.600 mm |
Akselavstand: | 3.200 mm |
Vekt: | 2.450 kilo |
Rekkevidde (WLTP): | 500 km (blandet) |
Batterikapasitet: | 110 kWt |
Ladehastighet: | 150 kW |
Akselerasjon (0–100 km/t): | 3.8 sek |
Maksfart: | 200 km/t |
Krefter /dreiemoment: | 400 kW / 700 Nm |
Dobler rekkevidden
Konseptbilen Lexus LF-30, som vises på bilutstillingen i Tokyo denne uken, viser mye av teknologien Toyota jobber med fram mot 2030. Bilen har fire elektriske motorer, én i hvert hjul. Det skal sikre dynamiske kjøreopplevelse og godt veigrep under alle forhold.
I tillegg har bilen elektronisk styring, uten noen fast forbindelse mellom ratt og hjul. Også interiøret er nytt, der de fleste funksjoner styres av håndbevegelser. I tillegg er bilen i stor grad selvkjørende.

Snart klart for superbatteriet
Det mest spennende er imidlertid at den har et nytt såkalt «solid state»-batteri, med fast i stedet for flytende elektrolytter. Dette batteriet er omtrent halvparten så stort som dagens elbilbatterier, men lagrer like mye strøm.
Et slikt batteri på størrelse med dagens batterier, kan gi omtrent en dobling av rekkevidden.
