Ny teknologi

Her er Toyotas nye elbil

Toyota er den siste av de store bilprodusentene til å lansere en moderne elbil. Men når den først kommer, så kommer den med spennende, ny teknologi.

KOMMER I 2022: Det tar fortsatt et års tid før Toyotas nye elbil er klar for norske veier. Bilen er en SUV på størrelse med dagens Rav4 og familielikheten er slående. Foto: Toyota Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Som vi fortalte i går, får bilen navnet bZ, som står for «beyond zero» og skal vise at Toyota har som mål at bilen skal være bedre enn karbonnøytral. 4X i modellnavnet viser at bilen får firehjulstrekk. BZ4X, som ble vist fram på bilutstillingen i Shanghai i dag tidlig, skal bygges på Toyotas nye e-TNGA plattform. Den blir den første i en serie med batteri-elektriske biler. I løpet av de neste fire årene, skal Toyota ha 15 elbiler på veien.

Produksjonsmodellen av Toyota bZ4X kommer i salg i midten av 2022, og vil ha teknologi vi ikke har sett i produksjonsmodeller tidligere.

SJEKK RATTET: Bilen får såkalt "steer-by-wire", som betyr at det bare blir en elektronisk forbindelse mellom rattet og hjulene. dermed er det også farvel til det runde rattet, ifølge Toyota. Foto: Toyota
SJEKK RATTET: Bilen får såkalt "steer-by-wire", som betyr at det bare blir en elektronisk forbindelse mellom rattet og hjulene. dermed er det også farvel til det runde rattet, ifølge Toyota. Foto: Toyota Vis mer

Farvel til rundt ratt

Legg for eksempel merke til det spesielle rattet. Bilen har såkalt «steer-by-wire». Det vil si at det ikke er noen fysisk forbindelse mellom rattet og hjulene. Styringen skjer ved at rattet gir impulser til en elektromotor, som igjen styrer hjulene.

Dette gir ifølge Toyota sjefingeniør Koji Toyoshima føreren mer presis styrerespons og fjerner påvirkning fra humper og dumper i veien. «Steer-by-wire» betyr et farvel til det runde rattet. Med den nye teknologien slipper føreren å flytte hendene rundt rattkransen for å svinge.

Solcelle-lading

Hvor stor batteripakke og hvor lang rekkevidde bZ4X får, bortsett fra at den blir konkurransedyktig, avslørte ikke sjefingeniøren på pressekonferansen. VW ID.4 er en av de største konkurrentene og den har rundt 500 kilometer på modellen som er mest solgt.

Det Toyota avslørte er imidlertid at bilen får sitt eget solcellesystem som skal lade bilen både når den kjører og står stille. Det skal bidra til å bedre rekkevidden.

BATTERI OG REKKEVIDDE: Foreløpig har ikke Toyota avslørt størrelsen på batteriet eller rekkevidden på bZ4X. Bilen får imidlertid egne solceller som skal lade batteriet. I tillegg lover Toyota teknologi som gir god rekkevidde også i kulde. Foto: Toyota
BATTERI OG REKKEVIDDE: Foreløpig har ikke Toyota avslørt størrelsen på batteriet eller rekkevidden på bZ4X. Bilen får imidlertid egne solceller som skal lade batteriet. I tillegg lover Toyota teknologi som gir god rekkevidde også i kulde. Foto: Toyota Vis mer

Lang rekkevidde i kulde

I tillegg tar Toyota med seg erfaringene fra over 20 år med utvikling av hybridbiler inn i denne bilen. Det skal ifølge Toyoshima gi effektive ytelser, slik at bilens rekkevidde opprettholdes også i kaldt klima som i Norge.

Bilen får ifølge Toyota et firehjulstrekk-system som gir den ekte offroad-egenskaper. Det skjer med to motorer på for- og bakakselen, som vil sørge for at de hjulene som har best veigrep alltid vil få tilført mest kraft. E-TNGA plattform, som bilen er bygget på, er utviklet i samarbeid med Subaru, som i likhet med Toyota har lang erfaring med firehjulstrekk.

Ukjent pris

Plassen innvendig skal være «som en stor sedan» ifølge Toyota. Toyota Europas visepresident Matt Harrison har tidligere fortalt at størrelsen på bilen blir omtrent som dagens Rav4 hybrid. Akselavstanden er litt trolig lenger for å gi plass til batteriet. Det igjen betyr bedre benplass i baksetet.

GOD PLASS: Med lang akselavstand blir også den innvendige plassen i bilen god. Foto: Toyota
GOD PLASS: Med lang akselavstand blir også den innvendige plassen i bilen god. Foto: Toyota Vis mer

Hva Toyota bZ4X kommer til å koste vet vi ikke. Matt Harrison fortalte til avisa Auto Express i fjor at den trolig vil ligge en lite tanke over Rav4 i de fleste land. I Norge ville det i så fall fort bety 500 000 kroner. Det er lite sannsynlig at dette blir prisen, så lenge konkurrenter som VW ID.4 koster rundt 420 000 kroner med stor batteripakke og bakhjulstrekk. ID.4-utgaven med firehjulstrekk kommer først til sommeren og den er foreløpig ikke priset. Toyota er helt nødt til å få priser som kan konkurrere med dette.

Det kan også tenkes at myndighetene også har sløyfet en del av avgiftsfritaket på elbiler før Toyota bZ4X er på plass i Norge.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer