- Dette er et problem vi opplever ofte når vi er under utrykning. Bilistene blir stresset og vet ikke helt hva de skal gjøre.
Det fortalte Ola Yttre, som er leder i Ambulanseforbundet i Delta og som har mange år bak seg som ambulansearbeider, til Dinside da vi skrev om temaet i 2019.
Gjør det vanskelig for utrykning
Du har opplevd stress-følelsen som melder seg, når du hører sirenene og blålysene dukker opp i speilet. Køen foran deg står helt stille.

Stor risiko for å omkomme i bobil
Når en trafikkulykke inntreffer, vil ofte atkomsten til ulykkesstedet bli hindret av stillestående kø som gjør det vanskelig for ambulanse og redningsbil å komme fram.
I fjor publiserte EUs trafikksikkerhetsorgan ETSC (European Transport Safety Counsil) en studie som viser at dersom bilistene i køen lager en nød-korridor for utrykningskjøretøyer på riktig måte, kan hjelpen til de forulykkede i gjennomsnitt komme fram fire minutter tidligere.
Det betyr igjen at sjansen for å overleve en alvorlig trafikkulykke øker med 40 prosent, ifølge ETSC.

Nei, elbil er ikke førstevalg
Slik gjør du det
- På en vei med kun ett felt, i hver retning, skal bilene vike ut til hver sin høyre side for å lage en nødkorridor i midten av veien.
- På en vei med to felter, i samme kjøreretning, skal bilistene i kø kjøre ut mot hver sin side av veien og lage en korridor i midten for ambulanse og redningsbiler.
- På veier med tre eller fire kjørefelt, skal bilistene i venstre felt kjøre ut på venstre side av veien, mens bilistene i de to-tre andre feltene skal kjøre ut mot høyre. Da dannes det en korridor nest lengst til venstre som blir minst tre meter bred.
Flere EU-land, inkludert Østerrike, Sveits og Tyskland, har lovfestet denne måten å slippe fram utrykningskjøretøyer på. Bilister som ikke følger dette kan få bøter og prikker i førerkortet.
- Se hvordan du skal gjøre det, i videoen øverst i saken.

Kan stå om sekunder
Ola Yttre er tydelig på hvor viktig det er å komme raskt fram til et ulykkessted.

- For at vi skal kunne redde liv etter en alvorlig trafikkulykke, handler det ofte om minutter og sekunder. Derfor ser vi det som positivt, dersom EU nå lager felles retningslinjer for hvordan bilister skal opptre for å slippe fram ambulanser og andre redningsbiler til en ulykke, forklarer han.
Yttre peker på at opplæring av bilistene er viktig.
- Den riktige måten å gjøre dette på må være et moment i opplæringen av alle som skal ta førerkort. Men jeg tror også at mange som har hatt førerkort en stund trenger en oppfriskning, sier Yttre.

Ikke på veiskulderen
Årsaken til at korridoren skal lages til venstre på veier med tre eller fire felt, er at det i høyre felt på disse veiene ofte er mange tyngre kjøretøyer og vogntog. Disse har vanskelig for å flytte på seg etter at køen har stoppet opp.

Derfor slapp 14.000 utlendinger fotoboksbot
På veien med veiskulder ute til høyre skulle man tro dette var et naturlig sted å slippe fram ambulansen. Det er det ikke, ifølge ETSC. For det første er ikke alltid skulderen bred nok. Den kan være blokkert av et kjøretøy med nødstopp eller det kan være passasjerer fra bilene i køen som har gått ut av bilen og befinner seg her. Det kan skape svært farlige situasjoner.
EU vil nå jobbe for at alle land i Europa skal adoptere denne måten å skape nødkorridorer for ambulanser og andre redningskjøretøyer.
Oppdatert 3.5.2020
