Alle piggfrie vinterdekk har en merking som skal vise hvor lett de ruller, hvor godt grepet er på snø-, is og våt vei og hvor mye de støyer. Merkingen er utviklet av EU og er ment å skulle veilede deg slik at du finner et dekk som passer dine kjøreforhold best. Piggdekkene har foreløpig ingen slik merking, og det er lite sannsynlig at de vil få det med det første.
Merkingen forteller imidlertid ikke den hele og fulle sannheten. Det gjelder for eksempel merkingen for grep på snø og is. Grepet på snø består at et symbol med et fjell og et snøkrystall. Et tilsvarende fjell med noe som skal forestille is, angir grepet på is.
Viser et minstekrav
Disse forteller imidlertid ikke akkurat hvor bra dekket er. De viser bare at dekket møter det offisielle minstekravet som europeiske myndigheter stiller til grep på is og snø.
Resultatene i våre egne tester viser at et dekk som er merket med snøkrystall ikke nødvendigvis er bra for norske forhold.

I den store vinterdekktesten til Elbil24 og Dagbladet i år hadde vi med helårsdekket Continental AllSeasonContact. Dette er utviklet for svært milde vintre, men er likevel merket med snøkrystall og dermed fullt lovlig å bruke vinterstid. Konklusjonen til testerne våre var at «egenskapene på våt vei er riktignok gode, men på is og snø konkurrerer det med de aller dårligste nye eller godt slitte nordiske vinterdekkene».
Utvendig støy
Mange sliter med mye støy i bilen. Nye dekk har også en merking for hvor mye de støyer. Her er det viktig å være klar over at støyen er målt utvendig, ikke innvendig i bilen. Har du kjøpt et dekk som har beste merking for støy, kan du likevel oppleve at støyen i bilen din er like ille som før.
Testen av støy er dessuten utviklet for europeiske forhold. Tester som SINTEF i Trondheim tidligere har gjort, viser at støynivået til dekkene ofte har vært annerledes under kjøring på grov, norsk asfalt enn det som står på merkelappen.

Krever forbud: - Livsfarlig
Fraråder bruk
Produktsjef Knut Knudsen i Continental Norge fraråder bruk av helårsdekk på vanskelig, norsk vinterføre:
- Merkingen for snø og is, viser bare at dekket tilfredsstiller et minstekrav. Det er riktig at også helårsdekk har merke for snø-grep. Dette er imidlertid dekk vi fraråder å bruke på norske vinterveier. Disse er utviklet for milde vintre og er mest aktuelle for kjøring i Mellom-Europa. Når det gjelder merking for grep på is, er det bare de nordiske, piggfrie vinterdekkene våre som har dette, sier Knudsen.

Tabben koster deg 4000
Dette betyr merkingen
- Rullemotstand refererer til lavt drivstofforbruk og karbondioksidutslipp. Sammenliknet med dekkene i den laveste kategorien kan de beste sommerdekkene spare opptil 0,6 liter drivstoff strøm per 100 km.
- Våtgrep-symbolet indikerer bremselengden på våt asfalt. I en fart på 80 km/t trenger de beste dekkene nærmere 20 meter kortere strekning enn de dårligste dekkene for å stanse.
- Støy: Symbolet for lyd indikerer støynivået på utsida av bilen. Tre bokstaver, med A som det beste, viser nivået på støyen.
- Snøgrep-symbolet indikerer at dekket møter alle offisielle krav og fungerer pålitelig på snø.
- Isgrep-symbolet forteller at dekket har bestått tester for grep på isete underlag og at det dermed er godt egnet for nordiske vinterforhold.