Her kan du bli lurt

Alle tre er svarte, runde, nesten helt like ut og er godkjent for vinterbruk. Forskjellen på hvor godt de takler snø og is på norske vinterveier er imidlertid stor.

SER DU FORSKJELLEN?: At dekket til høyre er et piggdekk, som bare Norge, Sverige og Finland bruker, er lett å se. De tre andre ser nesten helt like ut, men ett er bra og to dårlige. Kan du se hvilket av disse dekkene du bør kjøpe for å få sikkert og godt grep på vanskelig vinterføre? Foto: Juha Kauppinen
SER DU FORSKJELLEN?: At dekket til høyre er et piggdekk, som bare Norge, Sverige og Finland bruker, er lett å se. De tre andre ser nesten helt like ut, men ett er bra og to dårlige. Kan du se hvilket av disse dekkene du bør kjøpe for å få sikkert og godt grep på vanskelig vinterføre? Foto: Juha Kauppinen Vis mer
Publisert

Piggfrie vinterdekk, helårsdekk eller mellomeuropeiske vinterdekk. Det er lett å bli forvirret og sjansen for å kjøpe feil vinterdekk til bilen er absolutt til stede. Spesielt nå som flere og flere kjøper dekkene sine på nettet.

Reglene for vinterdekk er like i Norge, Sverige og Finland. Det er stort sett bare vi som kjører på piggdekk, og dekkprodusentene har utviklet helt spesielle piggfrie vinterdekk for nordiske forhold. Det betyr at de er laget for å takle de tøffeste forholdene på snø og is.

Det er ikke de mellomeuropeiske vinterdekkene og helårsdekkene. De er laget for milde vintre med veier som ofte er våte og med snø og slaps bare av og til.

Godkjent men dårlige

Det som gjør det vanskelig for deg som skal kjøpe vinterdekk, er at de ser helt like ut og har navn som WinterGrip, Snowmaster og så videre, som kan tyde på at de er bra vinterdekk.

DRAMATISK FORSKJELL: Is er det farligste underlaget. I bremsetesten på is fra 50 km/t, stoppet bilen med det beste nordiske, piggfrie dekket (Kumho Winter Craft) på 43,5 meter. Helårsdekket fra Continental stoppet ikke før etter 78,4 meter. Foto: Juha Kauppinen
DRAMATISK FORSKJELL: Is er det farligste underlaget. I bremsetesten på is fra 50 km/t, stoppet bilen med det beste nordiske, piggfrie dekket (Kumho Winter Craft) på 43,5 meter. Helårsdekket fra Continental stoppet ikke før etter 78,4 meter. Foto: Juha Kauppinen Vis mer

tillegg er merket med et såkalt Three Peak Mountain Snowflake-merke, som betyr at de er godkjent for vinterbruk.

Dette er et merke som produsentene kan sette på dekk som har bestått et EU-krav for veigrep på snø. Kravet ligger langt under det som er forventet av et vinterdekk i Norge.

Dårlig grep

I Elbil24s store vinterdekktest i år, hadde vi med både et sett med helårsdekk og et sett med mellomeuropeiske vinterdekk, begge fra Continental. Vi ønsket å se hva de presterte mot et nordisk piggfritt vinterdekk. Klart dårligst er de på is.

For eksempel: Det beste nordiske piggfrie vinterdekket – Kumho Winter Craft – hadde en bremsestrekning fra 50 km/t på is på 43,5 meter. Det dårligste nordiske dekket – Bridgestone Blizzak Ice – stoppet på 60 meter. Bremsestrekningen til mellomeuropeiske Continental WinterContact målte vi til 66,8 meter og helårsdekket Continental All Season til 78,4 meter. Med andre ord svært store forskjeller.

GODKJENT MEN IKKE BRA: Dette såkalte Three Peak Mountain Snowflake merke, viser at dekket er EU-godkjent for vinterbruk. Imidlertid har også flere av de nye helårsdekkene som selges dette merket. De skal du ikke kjøpe dersom du vil ha et dekk som er sikkert på norske vinterveier. Foto: Rune Korsvoll
GODKJENT MEN IKKE BRA: Dette såkalte Three Peak Mountain Snowflake merke, viser at dekket er EU-godkjent for vinterbruk. Imidlertid har også flere av de nye helårsdekkene som selges dette merket. De skal du ikke kjøpe dersom du vil ha et dekk som er sikkert på norske vinterveier. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Ikke for norsk vinter

Kommentaren til testsjef Jukka Antilla i UTAC/TestWorld i Ivalo, forteller det meste om egenskapene til disse dekkene:

- Selv om de fleste helårsdekk er godkjent for vinterbruk, er prestasjonene på is uakseptable. Dekket sliter også på snø. På våt og tørr asfalt er imidlertid dekket omtrent like sikkert og godt som et sommerdekk og bedre enn et nordisk vinterdekk. Dette er likevel ikke et dekk for tøffe, nordiske vinterveier. Det mellomeuropeiske vinterdekket fungere bedre på snø, men kan likevel ikke anbefales for bruk her i Norden, sier Antilla.

Sjekk før du kjøper

Kjøper du nye vinterdekk på nettet, bør du med andre ord være nøye med å sjekke modell-navnet på dekket, slik at du får dekket som er laget for Norden. Det kan du sjekke på hjemmesidene til de store dekk-kjedene og importørene.

Kjøper du dekkene hos en seriøs dekkforhandler, vet de godt forskjellen på disse dekkene.

SPESIELT FOR NORDEN: Reglene for vinterdekk er like i Norge, Sverige og Finland. Dekkprodusentene har utviklet helt egne vinterdekk for Norden. Slik kan de gå når du velger ett helårsdekk eller mellom-europeisk vinterdekk på bilen. Foto: Mirva kakko
SPESIELT FOR NORDEN: Reglene for vinterdekk er like i Norge, Sverige og Finland. Dekkprodusentene har utviklet helt egne vinterdekk for Norden. Slik kan de gå når du velger ett helårsdekk eller mellom-europeisk vinterdekk på bilen. Foto: Mirva kakko Vis mer

Vær også oppmerksom på at de dekkene som selges i Danmark og Tyskland som regel er mellomeuropeiske vinterdekk.

Kjøpte feil dekk

At mange kan bli «lurt» til å kjøpe helårsdekk eller vinterdekk laget for Europa, bekrefter en frittstående dekkforhandler til oss.

Per Stian Kristiansen har jobbet med dekk i mange år. Han opplever stadig oftere at bileiere kommer innom for å få lagt om dekk som ikke selges av forhandlere i Norge.

- Nylig kom en kunde inn med dekk som het Falken Eurowinter. Han hadde kjøpt disse til to biler. Med et slikt navn er det lett å tro at dette er et godt vinterdekk. Dette er imidlertid et mellomeuropeisk vinterdekk, som er laget for land som har regn og sludd, men sjelden snø- og isdekte på veiene. Slike dekk kan være farlig dårlige på norsk vinterføre, sier Kristiansen.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer