Her kjøres VW CrossBlue

VW CrossBlue ble vist som konseptbil i Detroit i januar. Nå er den i nyhetene igjen.

Her er Volkswagen CrossBlue - omsider ute på veien. Den har en tydelig amerikansk designinnflytelse og fremstår som en slags "Touareg Pluss". Det dreier seg om en hybrid som - om produksjon blir bekreftet - vil kunne leveres med tre seterader. Foto: Volkswagen
Her er Volkswagen CrossBlue - omsider ute på veien. Den har en tydelig amerikansk designinnflytelse og fremstår som en slags "Touareg Pluss". Det dreier seg om en hybrid som - om produksjon blir bekreftet - vil kunne leveres med tre seterader. Foto: Volkswagen Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Modellen har endelig blitt vist ute på veien og det gir et godt påskudd til å gjenoppfriske bekjentskapet med bilen som kan bli en verdig storebror til Volkswagens luksus-SUV Touareg.

Det er nok ingen tvil om at det amerikanske markedet er spesielt i siktet med denne bilen, for dette er en større og mer amerikanisert variant av VW CrossCoupé, som Volkswagen viste på bilutstillingen i Tokyo i 2011.

Det dreier seg altså om en slags "Touareg pluss", en stor SUV med plass til seks eller sju personer. Per i dag har Volkswagen to SUV-modeller, Tiguan og den eksklusive Touareg. Aberet med sistnevnte har for noen vært at den begrenser seg til å være en 5-seter, mens for eksempel BMW utvidet konfigurasjonen i dagens X5 til å bli en 7-seter.

Test: Fornyet VW Touareg

Diesel pluss 2 x el

Tross at den er basert på samme plattform som VW Golf: VW CrossBlue er en svær doning - hele fem meter lang, og dermed om lag 20 centimeter lenger enn Touareg.

Det er mulig fordi plattformen er modulær - og skal også brukes til neste Passat.

CrossBlue har en ganske røff fremtoning og minner ikke så rent lite om dagens Jeep Grand Cherokee, synes vi. Konseptbilen er en ladbar hybrid og den inngår ifølge produsenten i Volkswagens satsing på å innta en ledende posisjon på hel- og delektriske biler. Ambisjonene mangler det ikke på der i gården. CrossBlue er ellers utstyrt med en såkalt TDI Clean Diesel-motor og to elektromotorer, som arbeider sammen med en dobbelkløtsj- automat (DSG).

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer