Ekstrem kollisjonstest

Her knuses Volvoen fra 30 meter

Fra en 30 meter høy kran slippes bilen rett i bakken for å simulere en svært kraftig kollisjon. Dette er Volvos mest ekstreme kollisjonstest.

Publisert

Vanligvis gjennomføres bilprodusentenes kollisjonstester i laboratorium, men på landeveien forekommer det enda mer ekstreme kollisjoner.

For å gi redningsmannskaper kunnskap og trening i å berge mennesker ut av slike sammenklemte vrak, gjennomførte Volvo nylig sin mest ekstreme kollisjonstest noensinne.

Nye biler ble heist opp til 30 meters høyde i en mobilkran for deretter å bli sluppet rett i bakken. Ti ulike Volvo-modeller ble knust i den ekstreme krasjtesten.

Ekstrem-kollisjon

ALVORLIG ULYKKE: Kollisjonstestene simulerer en alvorlig ulykke på veien, der en personbil for eksempel kolliderer med en lastebil. Foto: Volvo
ALVORLIG ULYKKE: Kollisjonstestene simulerer en alvorlig ulykke på veien, der en personbil for eksempel kolliderer med en lastebil. Foto: Volvo Vis mer

Etter en slik kollisjon er det sannsynlig at menneskene inne i bilen befinner seg i en kritisk tilstand. Hovedprioriteten er derfor å få menneskene ut av bilen og inn på sykehus så raskt og trygt som mulig.

I dette arbeidet bruker redningsarbeiderne blant annet hydrauliske kutteverktøy. Redningsmannskaper snakker ofte om den gylne timen. Det vil si at det optimale for liv og helse er å få personen ut av bilen og inn på et sykehus innen en time etter at ulykken har inntruffet.

Utvikler redningsmetoder

FRA 30 METER: Bilen slipper fra 30 meter for å simulere skadene der en personbil for eksempel krasjer mot en lastebil. Foto: Volvo
FRA 30 METER: Bilen slipper fra 30 meter for å simulere skadene der en personbil for eksempel krasjer mot en lastebil. Foto: Volvo Vis mer

– Vi har jobbet tett med den svenske redningstjenesten i mange år. Det er fordi vi har samme mål, nemlig at veiene skal bli tryggere for alle. Ikke alle ulykker kan unngås, men vi håper at ingen trenger å oppleve de mest alvorlige ulykkene, sier Håkan Gustafson, senior etterforsker ved Volvos egen ulykkeskommisjon.

Han forteller at disse ekstreme kollisjonstestene blir gjennomført for å kunne utvikle metoder som bidrar til å redde liv når de mest alvorlige ulykkene inntreffer.

Deler kunnskapen med alle

DELES MED ALLE: Resultatene fra testene og metodene for redningsarbeidet blir samlet i en omfattende forskningsrapport som skal deles med redningstjenester over hele verden. Foto: Volvo
DELES MED ALLE: Resultatene fra testene og metodene for redningsarbeidet blir samlet i en omfattende forskningsrapport som skal deles med redningstjenester over hele verden. Foto: Volvo Vis mer

Alle funnene fra ekstremtestene Volvo gjennomførte og metodene for redningsarbeidet, skal samles i en omfattende forskningsrapport. Denne rapporten skal gjøres tilgjengelig for redningsarbeidere fra hele verden slik at de kan videreutvikle sine livreddende ferdigheter.

– Vanligvis krasjer vi biler bare i laboratoriene. Dette er første gang vi har sluppet biler fra en 30 meter høy kran. Vi visste at dette ville skape ekstreme deformasjoner og gjør dette for å gi redningsarbeiderne en mulighet til å trene på moderne biler som har vært i en ekstrem kollisjon, sier Gustafson.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer