Moderne elbiler kommer ikke bare med stadig større og bedre batterier. Noen av bilene kan nå levere 230 volts strøm ut igjen fra batteriet.
Det kan brukes til alt fra å lade en el-sykkel, gi strø til lys på hytta eller til å steke vafler på fotballturneringen til minstemann i familien.
Kia EV6, som nylig ble kåret til Car of the Year i Europa, er en av bilene som har et slikt system. Det kan levere 3,6 kilowatts effekt. Kia kaller det Vehicle-to-load (V2L). På GT-line modellene er en omformer som du plugger inn i ladekontakten til bilen standard. I denne plugger du støpselet til det elektriske apparatet du skal bruke. Kjøper du en av de andre utgavene av EV6, koster omformeren 4 990 kroner som ekstrautstyr.
Mange bruksområder
Batteriet i bilen er på 77 kWt. Det et betyr at du kan bruke et vaffeljern, en poleringsmaskin eller ei kappsag lenge før batteriet nærmer seg tomt.
For eksempel vil et vanlig dobbelt vaffeljern på 1200 watt da trekke 1,2 kWt per time, og da trekke snaue to prosent batteri i timen.
Kommunikasjonssjef Christian Lagaard i Kia innrømmer at han først tenkte at dette var en artig gimmick da EV6 kom til Norge i fjor. Nå har han oppdaget nytten:
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger