Bedre luft

Her kuttes farten

I dag kuttes fartsgrensene på flere av veiene inn til Oslo til 60 km/t.

KUTTES TIL 60: Tirsdag settes fartsgrensen ned til 60 km/t på flere av innfartsveiene til Oslo. Foto: Morten Holm/NTB scanpix
KUTTES TIL 60: Tirsdag settes fartsgrensen ned til 60 km/t på flere av innfartsveiene til Oslo. Foto: Morten Holm/NTB scanpix Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Når hastigheten går ned virvles det opp betydelig mindre svevestøv, ifølge Statens vegvesen. Fra i dag 1. november gjeninnføres det derfor miljøfartsgrense på utvalgte strekninger i Oslo. Det innebærer at farten settes ned til 60 km/t.

Når vårrengjøringen er gjennomført i april, går fartsgrensen tilbake til det normale.

Det er på innfartsveier med mye bebyggelse i nærheten at farten nå settes ned. Det gjelder blant annet Trondheimsveien mellom Sinsen og Grorud, Østre Aker vei mellom Øker og Stovner og E18 vestfra.

Bra for helsa

BRA FOR HELSA: Ifølge Statens vegvesen er det godt dokumentert at lavere fart gir mindre svevestøv i lufta, som igjen er bra for helsa. Foto: Knut Opeide
BRA FOR HELSA: Ifølge Statens vegvesen er det godt dokumentert at lavere fart gir mindre svevestøv i lufta, som igjen er bra for helsa. Foto: Knut Opeide Vis mer

– Hensikten med miljøfartsgrensen er å sikre at vi overholder de lovpålagte grenseverdiene. Statens vegvesen har god dokumentasjon på at lavere fart reduserer spredning av svevestøv, bedrer luftkvaliteten og ikke minst er positivt for helsen. Summen av flere tiltak er nødvendig for at vi skal oppnå ytterligere reduksjon i nivået lav svevestøv langs riksveiene i Oslo, sier Elisabeth Syse fagansvarlig luft øst i Statens vegvesen.

Hun forklarer at spredning av svevestøv i lufta i stor grad er styrt av vær og vind. Når været er tørt og vinterlufta klar, vil høy hastighet bidra til å virvle opp mer støv. Men regnvær er heller ikke gunstig, siden våt asfalt slites 3-5 ganger mer enn tørr.

Liten ulempe

FÅ BRUKER PIGG: Ifølge nye tellinger gjennomført av Statens vegvesen, kjører nå 90 prosent av alle biler i Oslo på piggfrie vinterdekk. Det gir mindre støv i lufta. Foto: Markus Pentikainen
FÅ BRUKER PIGG: Ifølge nye tellinger gjennomført av Statens vegvesen, kjører nå 90 prosent av alle biler i Oslo på piggfrie vinterdekk. Det gir mindre støv i lufta. Foto: Markus Pentikainen Vis mer

- Lavere fart vil derfor være et godt tiltak for å redusere mengden svevestøv i både tørt og fuktig vær. Det er enkelt å gjennomføre og har minimale ulemper for bilisten. Men for at innbyggerne i Oslo skal få mest mulig effekt av miljøfartsgrensen er det viktig at fartsgrensen overholdes, sier Syse.

Det siste tiåret har den lokale luftkvaliteten bedret seg i Oslo kommune. Flere elbiler på veiene betyr mindre eksosutslipp og bedre luftkvalitet. Samtidig løser ikke elbiler svevestøv-problemet siden dekk- og asfaltslitasje er en vesentlig kilde til veistøv, ifølge Syse.

Dropper piggdekk

Vasking og feiing av veiene i tillegg til støvdemping vil bidra til at mindre støv virvles opp.

Det samme gjør redusert bruk av piggdekk som fortsatt er et viktig tiltak for å bedre Oslo-lufta. Piggdekk-tellinger viser at 90 prosent nå kjører på piggfrie dekk i Oslo. Andre forurensningskilder som vedfyring vil også ha en innvirkning på luftkvaliteten i Oslo.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer