Kaia var malt med hilsen til Norge, mens selveste toppsjefen var tilstede for hjelpe til da de første 100 Xpeng G3 Smart SUV-ene ble sendt til norske bilkjøpere.
- I dag skrives et nytt kapittel både for utviklingen av produktene og selskapet vårt. Vi er veldig glade for å se at den første forsendelsen av den norske versjonen av vår avanserte elbil endelig er på vei til Norge, sier president Henry Xia i Xpeng Motors i en pressemelding torsdag.
Xpeng G3 kan betegnes som en mellomklasse-SUV. Produsenten ser på elbilene Hyundai Kona electric og Kia e-Niro som hovedkonkurrenter, mens de også har ytret ønske om å stjele kunder fra Tesla Model 3.

Slik er VW ID.4
Skreddersydd for Europa
Xpeng begynte å utvikle sine biler for det internasjonale markedet tidligere i år og lanseringen av G3 i Norge markerer starten på den internasjonale satsingen. Bilene skal være skreddersydd for det europeiske markedet.
Ifølge presidenten er Norge et naturlig valg for Xpeng å starte den europeiske og internasjonale satsningen. Lansering i det de kaller et av verdens mest avanserte elbilmarkeder er helt i tråd med deres langsiktige strategi for internasjonal ekspansjon.
- Norges avanserte infrastruktur og forbrukernes bevissthet gjør dette til det ideelle landet å starte utrullingen av G3. Vi er sikre på at Xpengs innovative teknologi og vår forpliktelse til å skape en enda bedre kundeopplevelse, vil bidra til ytterligere utvikling av elbilmarkedet i Norge, sier Xia selvsikkert.


Dyre Ferrarier står og råtner
Smartbil
Xpeng G3 Smart SUV markedsfører seg som en avansert utstyrt elbil, med «imponerende teknologier», inkludert operativsystemet Xmart OS og Xpilot 2.5.
Xmart OS er Xpengs eget operativsystem som nå kommer på engelsk og som skal oppdatere seg selv automatisk. Xpilot 2.5 er en «svært avansert kjøreassistent», som skal overvåke omgivelsene og assistere føreren.
Operativsystemet skal være kjernen i bilen og sørge for en sømløs og brukervennlig kjøreopplevelse. Xmart OS oppdateres automatisk gjennom OTA-oppdateringer. Operativsystemet har egen app store og tilbyr blant annet AI, stemmestyring og smartnavigasjon.

Nytt bilmerke til Norge


Farlig elbiltabbe
Førerassistent
Xpilot 2.5 er ifølge importøren en av verdens mest avanserte førerassistenter, som blant annet benytter 20 sensorer, derav 12 ultrasoniske radarer, 3 millimeterbølge-radarer og fem HD-kameraer som kontinuerlig overvåker bilens omgivelser og assisterer føreren.
Førerassistenten skal også være klargjort for autonom kjøring. Frem til utgangen av juni skal den adaptive cruisekontrollen ha bidratt til mer enn 25,1 millioner kilometer med assistert kjøring, meldes det.
Bilen skal også være grundig testet og klargjort for norsk vinter, mens den oppnådde fem av fem stjerner hos kinesiske NCAPs krasjtester (ikke Euro NCAP), høyeste score for noen elbil.


– 3000 interessert
Mottakelsen av Xpeng i det norske markedet har så langt vært svært positivt, ifølge importør Zero Emission Mobility. Mer enn 3000 nordmenn skal så langt ha vist interesse for å kjøpe en Xpeng.
- Xpeng G3 Smart SUV er mer enn bare en bil, den er en plattform for fremtiden. Ingen andre biler på markedet tilbyr like mye teknologi og komfort til en så konkurransedyktig pris, sier daglig leder Espen Strømme forventningsfullt.
– Vi har etablert samarbeid med solide aktører og alt er klart for kundene våre når vi nå mottar bilene, fortsetter han.
Xpeng G3 Smart SUV har en startpris på kr 358 000,- for utstyrsnivå Smart og de første norske kundene vil motta bilen sin i november.