Stjeler rekkevidde

Her ødelegger du batteriet

De fleste studier viset at elbil-batteriene holder overraskende bra. Det er imidlertid noen feil du kan gjøre som kutter levetida til batteriet og rekkevidden til bilen.

FEILENE DU GJØR: De vanligste feilene som påvirker batteriets levetid er å lade for mye og bruke hurtiglader for ofte. Foto: Markus Pentikainen
FEILENE DU GJØR: De vanligste feilene som påvirker batteriets levetid er å lade for mye og bruke hurtiglader for ofte. Foto: Markus Pentikainen Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Alle batterier taper seg etter hvert. Det kjenner vi godt fra mobiltelefoner, som har den samme batteritypen som elbiler. Det er noen ting du kan gjøre for at det skal opprettholde evnen til å lagre energi lengst mulig. Og motsatt; det er ting mange elbileiere gjør som sliter på batteriet og kutter levetida.

Det kommer stadig nye undersøkelser som viser hva som er bra og ikke bra for et elbil-batteri. Et litium ion-batteri, som er det moderne elbiler har, fungerer best i temperaturer rundt 25 grader.

Feil lading ødelegger

En tommelfingerregel er at en ladetilstand på mellom 20 og 80 prosent er det beste for batteriet. En ladetilstand under eller over dette vil, på grunn av for lav eller høy spenning i battericellene, redusere levetida til batteriet.

Batteriet kan også eldes selv om det ikke brukes. I en studie fra universitetet i Achen i Tyskland sto et batteri fulladet i to år og mistet 15 prosent av batterikapasiteten. Et batteri som var ladet bare 20 prosent, mistet nesten ingen kapasitet på samme tid.

FORSKJELL: - En bil som er blitt dårlig behandlet har kanskje 80 prosent av batterikapasiteten og rekkevidden igjen etter sju-åtte år. En bil som eieren har tatt godt vare på har kanskje 97 prosent igjen, sier Ståle Frydenlund, seniorrådgiver i Norsk Elbilforening. Foto: Elbilforeningen/Petter Haugnelamd
FORSKJELL: - En bil som er blitt dårlig behandlet har kanskje 80 prosent av batterikapasiteten og rekkevidden igjen etter sju-åtte år. En bil som eieren har tatt godt vare på har kanskje 97 prosent igjen, sier Ståle Frydenlund, seniorrådgiver i Norsk Elbilforening. Foto: Elbilforeningen/Petter Haugnelamd Vis mer

Kutter effekt og rekkevidde

Ståle Frydenlund er seniorrådgiver og testansvarlig i Norsk Elbilforening. Han har lang erfaring med elektriske biler i Norge.

- Erfaringene så langt viser at batteriene holder seg bra, men at dette kan variere en del etter hvor godt du har tatt vare på bilen. Det er nemlig mulig å gjøre feil som reduserer effekten og forkorter levetida på batteriet og dermed den rekkevidden bilene gir, sier Frydenlund.

SVEKKES: Batteriet som sitter i elbilene er av samme type som de vi har i telefonene våre. De fleste har erfart at de svekkes over tid. Hvor mye kan du selv påvirke blant annet med riktig lading. Foto: VW
SVEKKES: Batteriet som sitter i elbilene er av samme type som de vi har i telefonene våre. De fleste har erfart at de svekkes over tid. Hvor mye kan du selv påvirke blant annet med riktig lading. Foto: VW Vis mer

Lad mest hjemme

Han peker spesielt på måten du lader på:

- Jo mer du klarer å holde ladetilstanden på batteriet mellom 20 og 80 prosent, jo bedre. En ladetilstand under eller over dette, vil redusere levetida til batteriet. Det er på grunn av for lav eller høy spenning i battericellene. I tillegg bør du lade batteriet mer på en litt treg boks hjemme enn på en hurtiglader. Mye hurtiglading sliter også på batteriet og kan forkorte levetida, sier Frydenlund.

Mister 20 prosent

Elbilforeningens data viser at en elbil som er sju-åtte år gammel, normalt vil ha rundt 90 prosent igjen av batterikapasiteten sammenliknet med da den var ny. Har en bil blitt «dårlig» behandlet, kan kapasiteten også være så lav som 80 prosent – eller på 97 prosent dersom den er tatt godt vare på. Dette kan overføres direkte til den rekkevidden bilen kan kjøre.

100 PROSENT SLITER: Lader du ofte batteriet opp til 100 prosent, vil det redusere kapasiteten over tid. Et batteri som er ladet mellom 20 og 80 prosent har det best. Foto: Rune Korsvoll
100 PROSENT SLITER: Lader du ofte batteriet opp til 100 prosent, vil det redusere kapasiteten over tid. Et batteri som er ladet mellom 20 og 80 prosent har det best. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer