Alle batterier taper seg etter hvert. Det kjenner vi godt fra mobiltelefoner, som har den samme batteritypen som elbiler. Det er noen ting du kan gjøre for at det skal opprettholde evnen til å lagre energi lengst mulig. Og motsatt; det er ting mange elbileiere gjør som sliter på batteriet og kutter levetida.
Det kommer stadig nye undersøkelser som viser hva som er bra og ikke bra for et elbil-batteri. Et litium ion-batteri, som er det moderne elbiler har, fungerer best i temperaturer rundt 25 grader.
Feil lading ødelegger
En tommelfingerregel er at en ladetilstand på mellom 20 og 80 prosent er det beste for batteriet. En ladetilstand under eller over dette vil, på grunn av for lav eller høy spenning i battericellene, redusere levetida til batteriet.
Batteriet kan også eldes selv om det ikke brukes. I en studie fra universitetet i Achen i Tyskland sto et batteri fulladet i to år og mistet 15 prosent av batterikapasiteten. Et batteri som var ladet bare 20 prosent, mistet nesten ingen kapasitet på samme tid.
Kutter effekt og rekkevidde
Ståle Frydenlund er seniorrådgiver og testansvarlig i Norsk Elbilforening. Han har lang erfaring med elektriske biler i Norge.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger