- Det virket som de hadde det litt travelt med å få på trekket.
Det sier Thomas Aure til Dinside. Onsdag kveld så han to maskerte biler ved elbil-ladestasjonen utenfor Kiwi, ved Vignes på Lillehammer. Begge bilene var maskert med det typiske e-tron-designet, Audi ble kjent for ved sin forrige elbil, som akkurat har kommet til Norge.

E-tron ble folkets favorittbil i 2019
Men en ny elbil fra Audi er på vei. Og det er trolig én ny versjoner av denne Thomas Aune så onsdagskvelden. Bilene er Tyskland-registrert i Ingolstadt, Audis hjemby.
- Jeg har sett bilder av den nye e-tron-bilen, som har blitt vist i media. Det var kun disse to (på bildet). Men jeg rakk ikke å se den andre før trekket var over, forteller Aune til Dinside.
Første bilde av bilen
Det er ikke veldig enkelt å se hvilken bil det er, med tanke på ett bilde i mørke - bakfra - og den ene bilen under kamuflasje. Likevel tror elbilekspert Fred Magne Skillebæk i Dinsides søsternettsted Elbil24 at det er snakk om en ny og mindre elbil fra Audi.
- Jeg tipper Audi er på Lillehammer med en e-tron, som skal bli mindre enn dagens e-tron 55. De har allerede bekreftet at det skal komme en ny elektrisk SUV i Q3-størrelse, forteller han til Dinside.

Kan være en spiker i kista for manuelt gir
- Har det vært vist bilder av denne bilen før?
- Nei, ikke det jeg kjenner til. Skal jeg tippe er dette en bil vi får se mer til på bilmessa i Geneve, i mars, eller på tyskernes hjemmebane i Frankfurt, til høsten.
- Det står bare e-tron bakpå bilen til venstre. Hvilket navn tror du den andre skal få?
- Det blir ren tipping; Audi e-tron 33.
Full sjekk av Audi e-tron 55
Ukjent for Audi Norge
Hos den norske Audi-importøren Møller Mobility Group har de heller ikke sett bilder av noen ny elbil. De vet heller ikke om at tyskerne er på prøvekjøring i Norge.

Regjeringen vil begrense antall streknings-ATK
- Dette er ikke en testkjøring jeg har kjennskap til, og med utgangspunkt i bildet er det heller ikke en modell jeg kjenner til. Men Audi har startet en el-offensiv med e-tron 55 og skal lansere en rekke elektriske modeller frem mot 2025. Det er uansett veldig gøy at de gjør tester her i Norge, forteller PR-manager for Audi i Norge, Morten Moum til Dinside.
Han kjenner heller ikke til at det har vært publisert bilder av en mindre e-tron-utgave tidligere.

- Viktig at de tester i Norge
Det som er mindre rart er at Audi tester ut en elbil i Norge. Ifølge Skillebæk er Norge, Sverige og Finland bra land å teste hvordan bilene gjør det i vinterkulda.

Nei, elbilist - dette er ikke lov!
- Jeg er særdeles glad for at de gjør det. De fleste elbilprodusentene er veldig opptatt av å ha nok kjøling til batteriene på elbilene sine, rett og slett fordi varme kan skade batteriene. De virker imidlertid ikke like opptatt av å sørge for varme til batteriene i kaldt klima. I bruk er det minst like viktig, for å holde ladetidene nede og rekkevidden oppe, forklarer Skillebæk..
- Du har jo kjørt dagens Audi e-tron 55 flere ganger. Hvordan gjør den det i kulda?
- Den gjør det veldig bra med å holde kupeen varm. Utfordringen er imidlertid å holde god temperatur på batteriet, som har trivsels-temperatur på 20-40 varmegrader. Veldig få batteri har det under drift. Derfor får de kortere effekt og rekkevidde - og lenger ladetid.
