Vision Mercedes-Maybach 6

Her snakker vi!

Sjekk den elbilen! Mercedes-Maybach følger opp publikums-stunneren fra i fjor med den mest spektakulære kabrioleten vi kan huske å ha sett.

BAKOVERSVEIS: Se på den flyten i linjeføringen, forfra og bakover! Med cabriolet-versjonen av sin Vision Mercedes-Maybach 6 legger Daimler listen om mulig enda høyere enn de gjorde i fjor. Bilen ble vist i helgen på Pebble Beach, der den årlige Concours d'Elegance ble avholdt. Foto: Daimler
BAKOVERSVEIS: Se på den flyten i linjeføringen, forfra og bakover! Med cabriolet-versjonen av sin Vision Mercedes-Maybach 6 legger Daimler listen om mulig enda høyere enn de gjorde i fjor. Bilen ble vist i helgen på Pebble Beach, der den årlige Concours d'Elegance ble avholdt. Foto: Daimler Vis mer
Publisert

I fjor på denne tiden trodde vi vi hadde sett det heftigste fra Mercedes i moderne tid, da de viste designbomben Maybach 6 - kun med det mulige unntaket Maybach Exelero fra 2005. Etter vår mening har de nå greid å overgå dem begge med denne vanvittige kabrioleten.

Orgie i luksus

Det er mye snakk om superluksus i bilverdenen om dagen. Dette har sammenheng med både nært forestående bilutstilling i Frankfurt, nylig avholdt Monterey Car Week i California - der BMW blant annet forhåndsviste sin kommende Z4 generasjon 3 som konsept - og det faktum at Rolls-Royce nettopp avduket sin gedigne Phantom generasjon 8.

Og her altså, ett av de desiderte trekkplastrene i Monterey i forrige uke, denne åpne elbilen med ekstreme proporsjoner, samt en linjeføring som hinter tilbake til den såkalte aerodesignen under art deco-perioden på 30-tallet, da blant annet strømlinjeformene var på moten.

Stømlinjet og strømdrevet

Elbil? Ja, Mercedes er spesifikke angående drivlinjen, som er 100 prosent elektrisk med en elmotor som yter 750 hestekrefter - såpass må det være i en så staselig farkost - og en flat batteripakke i bunnen av bilen, som skal sørge for en rekkevidde på realistiske 320 kilometer i henhold til den amerikanske EPA-målestandarden (mindre realistiske 500 kilometer etter den europeiske NEDC-standarden - som står for fall).

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer