I fjor på denne tiden trodde vi vi hadde sett det heftigste fra Mercedes i moderne tid, da de viste designbomben Maybach 6 - kun med det mulige unntaket Maybach Exelero fra 2005. Etter vår mening har de nå greid å overgå dem begge med denne vanvittige kabrioleten.
Orgie i luksus
Det er mye snakk om superluksus i bilverdenen om dagen. Dette har sammenheng med både nært forestående bilutstilling i Frankfurt, nylig avholdt Monterey Car Week i California - der BMW blant annet forhåndsviste sin kommende Z4 generasjon 3 som konsept - og det faktum at Rolls-Royce nettopp avduket sin gedigne Phantom generasjon 8.

Og her altså, ett av de desiderte trekkplastrene i Monterey i forrige uke, denne åpne elbilen med ekstreme proporsjoner, samt en linjeføring som hinter tilbake til den såkalte aerodesignen under art deco-perioden på 30-tallet, da blant annet strømlinjeformene var på moten.
Stømlinjet og strømdrevet
Elbil? Ja, Mercedes er spesifikke angående drivlinjen, som er 100 prosent elektrisk med en elmotor som yter 750 hestekrefter - såpass må det være i en så staselig farkost - og en flat batteripakke i bunnen av bilen, som skal sørge for en rekkevidde på realistiske 320 kilometer i henhold til den amerikanske EPA-målestandarden (mindre realistiske 500 kilometer etter den europeiske NEDC-standarden - som står for fall).

Det elektriske drivverket viser vei mot det som kommer på Mercedes-elbiler i fremtiden, så mye er rimelig klart. I denne konseptbilen dreier det seg om fire kompakte elmotorer som driver hvert sitt hjul - bilen har med andre ord firehjulsdrift.
De 750 hestekreftene muliggjør akselerasjon fra 0 til 100 på under fire sekunder og en toppfart på 250 kilomster i timen. Hvis man kjører en del roligere enn som så, skal man altså kunne klare å kjøre 32 mil på en lading.

Ladekapasitet 350 kilowatt
Batteripakken vil kunne lades opp raskt takket være muligheten for DC-lading basert på CCS-standarden og en kapasitet på opptil 350 kilowatt - som vil bli stadig vanligere i årene som kommer. Dermed kan man lade nok til ti mil ekstra rekkevidde på helt ned til fem minutter - eller 80 prosent på ned til 20 minutter. Batterikapasiteten er ikke oppgitt, men bør ligge på minst 100 kWt basert på de oppgitte tallene.
I motsetning til fjorårets knallrøde luksuskupé er årets luksuskabriolet «nautisk blå», som Mercedes selv kaller den dype blåfargen. Og bilen drar da også tankene mot sjø og båtliv av den mer eksklusive typen. De kaller blant annen den langstrukne hekken «boat tail».

Ultra-eksklusivt
På innsiden preges naturligvis bilen av edle materialer og kontrasten er slående mellom det krystall-hvite nappakledte interiøret og det mørklakkerte karosseriet. Selvsagt er kalesjen også av det eksklusive slaget med innvevde tråder av rosegull. P
Det er flere ekstravagante trekk ved bilens design, selv om fremtoningen i hovedsak har en besnærende elegant enkelhet ved seg. Men detaljene som grillen, inspirert av en finstripet dress (!), og de oppsiktsvekkende felgene med hele 24 tommer i diameter, understreker bilens særegne form for eksklusivitet.
Luftuttakene mellom hjulbuene og den aluminium-innrammede diffuseren under hekken tilfører en viss grad av sportslighet.
Les også:
TEST: Fornyet Mercedes S-klasse
Rolls-Royce med yacht-inspirert super-luksus til 100 millioner
Flere bilder:
Alle foto: Daimler