Ukens veteran: BMW 2002

Her startet
BMWs opptur

BMW slet tungt etter krigen, men på 60-tallet løsnet det med biler som den kompakte og sporty 02-serien.

MODERNE:
Store glassflater, rammeløse
sideruter, funksjonell og enkel
design. I 1973 ble grillen svart
og baklyktene firkantet. Foto: BMW
MODERNE: Store glassflater, rammeløse sideruter, funksjonell og enkel design. I 1973 ble grillen svart og baklyktene firkantet. Foto: BMW Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Den større firedørs-sedanen 1500 satte i gang prosessen i 1966, og fem år seinere fulgte 02-serien, som siktet seg inn mot folk som ville ha en liten, kjapp og sporty doning med spreke kjøreegenskaper. To-tallet står for to dører. 1,6-literen har 85 hester og to-literen stiller med 100 eller 120. Sistnevnte bruker bare ti sekunder til hundre. Dette er jo biler som bare veier rundt 1000 kilo.

Første turbo!

Ikke nok med det. I 1973 fulgte Europas første personbil med turbo som blåser to-literen helt opp i 170 hester (bare den amerikanske fiaskoen Chevy Corvair var tidligere ute).

2002 Turbo sprinter på 7,2 sekunder fra 0 til 100 og greier 211 km/t, helt svimlende for en så liten personbil den gangen.

Bilen skapte diskusjon. Ikke alle likte at vanlige amatører kunne kjøpe og kjøre et slikt råskinn.

Den var ikke billig ny, og er enda dyrere som veteran. Bare 1.672 eksemplarer ble bygget i 1973 og 1974. Prisen på gode biler ligger rundt 240.000 kroner. Etter oljekrisa ble den skrinlagt, og da kom bunnmodellen 1502 med 75 hester.

Mer normale «nulltoere» i god stand begynner i dag rundt 60.000 kroner med de minste motorene, og så øker det gradvis på. Den mest harmoniske er kanskje 1802 med 90-100 hester, passe rask og med god vektfordeling.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer