Her taper biltyven

Mange moderne biler med nøkkelfri betjening er enkle å stjele, men mot noen har biltyven ikke en sjanse, viser en ny, stor test.

DE FLESTE STJELES ENKELT: Med rimelig digitalt utstyr, kan tyvene fange opp signalene fra bilnøkkelen. Da er det enkelt å låse seg inn, starte bilen og kjøre av sted. Av 501 bilmodeller som ble testet, var det 477 som lot seg stjele på denne måten. Mot 24 biler tapte tyven. Foto: Shutterstock/NTB
DE FLESTE STJELES ENKELT: Med rimelig digitalt utstyr, kan tyvene fange opp signalene fra bilnøkkelen. Da er det enkelt å låse seg inn, starte bilen og kjøre av sted. Av 501 bilmodeller som ble testet, var det 477 som lot seg stjele på denne måten. Mot 24 biler tapte tyven. Foto: Shutterstock/NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

I Norge stjeles det hvert år rundt 3000 biler. Mange av disse er dyre luksusbiler og mange kommer aldri til rette igjen. De kjøres rett til utlandet og forsvinner.

I høst meldte Øst politidistrikt at to Tesla Model S ble stjålet fra private gårdsplasser i løpet av samme natt. Bileierne hadde fortsatt nøklene.

Ifølge kommunikasjonssjef i Tesla, Even Sandvold Roland, var det mest sannsynlig snakk om et såkalt «relay-tyveri». Tyvene fanget opp signalene fra nøkkelen til bilene med et spesielt digitalt utstyr og kunne dermed både åpne og starte bilene.

Bare 24 klarte testen

De fleste moderne biler har såkalt nøkkelløs betjening av dørlåser og start av motoren. Døren låses opp når du nærmer deg bilen, eller du må trykke på en del av dørhåndtaket for å aktivere låsen. Nøkkelen har du fortsatt i lommen – enkelt og behagelig når du kommer ut av butikken med bæreposer i begge hendene.

En ny omfattende test som NAFs tyske søsterorganisasjon ADAC har gjort av 501 bilmodeller fra 2016, viser at dette også gjør det relativt enkelt for tyver å stjele bilen. Det var bare 24 bilmodeller som tyvene ikke klarte å komme seg inn i. I de 477 andre bilene med nøkkelfri betjening, kunne testerne til ADAC både komme seg inn i og kjøre vekk i.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer