Vi har på en måte visst det lenge. BMW har stadig forstørret grillene på bilene sine, nesten til latterlige proporsjoner i enkelte modeller. BMW 7-serie Facelift er kankje den modellen det passet dårligst på. Den store bamsen X7 tåler det bedre.

Men det var da BMW viste Consept 4 på bilutstillingen i Frankfurt i fjor, at vi for alvor skjønte hvor dette bar. Så skal definitivt ikke Cadillac, Audi og Lexus være alene om store luftinntak.

Se forandringen fra Consept 4.
Dette skjer i en tid da bensinmotoren er på full fart ut av bilindustrien, men i stor grad er styrt av kineserne som elsker overdådige griller, og der er markedet stort.
Nå er det heller ikke mye av grillen som blir åpen i de små modellene heller. Det ser vi blant annet hos BMW 1-serie, der grillen på de minste modellene er helt lukket.

Litt nedtonet

TEST: Minste BMW leverer
I forhold til konseptet som ble vist, er designen tonet ned … Dessverre, kan vi si etter å ha sett det ferdige resultatet.
Joda, den er nok blitt mer smakelig for allmuen, men hadde man turt å være litt mer tro mot konseptet, hadde man virkelig slått ut tenna på konkurrentene.
Linjene på konseptet er langt skarpere og panseret har en skikkelig powerdoom og er avsluttet mot selve grillen, slik at man slipper karosseriskjøten over logoen.
Det er mulig vi ser mer til dette i kommende M4. Den endelige bilen har isteden endt opp med elementer som fører tankene til Alfa Romeo Giulia.


Mer differensiert
Med lanseringen av nye 4-serie sier BMW at de også kommer til å skille seg mer fra sitt søsken 3-serie sedan. For første gang får coupé-modellen en skikkelig hofteknekk over bakhjulene også og binder den nærmere designen til 8-serien.
I forhold til forrige generasjon, blir også dimensjonene annerledes. Bilen fremstår som større men lavere.
Lengden på helt nye BMW 4-serie Coupé er økt til 477 cm (+ 128 mm). Bredden er økt til 185 mm (+ 27 mm), mens høyden måler 138 cm og er kun økt med 6 mm. Det gjør den også 57 cm lavere enn dagens BMW 3-serie Sedan. Akselavstanden er igjen økt med 41 mm slik at den nå måler 285 cm.


Det oppsiktsvekkende med målene er at den nærmer seg voldsomt flaggskipet 8-serie. 4-serien er bare 10 cm kortere, 6 cm smalere og to cm høyere. Faktisk er akselavstanden 3 cm lenger.

Den ultimate SUV-en
Videre sammenligning med nye BMW 3-serie Sedan viser også at tyngdepunktet er 21 mm lavere og sporvidden på bakakselen 23 mm bredre.
En mer negativ camber på forakselen og en rekke forsterkede bæreelementer, understreker også den ytterligere sportslige tilnærmingen.

Horisontale linjer, blant annet de brede og smale lyktene som går helt ut i kantene ghelper i stor grad til å gi bilen visuell bredde. Det er strengt tatt nødvendig foran, siden den grillen og lutinntakene ute til siden er stående, ellers ville bilen sett høy ut i fronten.
To valg

TEST: Det smarteste BMW-kjøpet
Den nye modellen leveres med to eksteriørdesign, der M Sport med sportslige detaljer, større luftinntak og spoilere trolig blir den foretrukne. Man vil også få mulighet til å bytte ut mange av eksteriørdetaljene som i dag er i blank sort mot finish i karbonfiber.
Interiørmessig er det imidlertid ingen store overraskelser. Her kjenner vi igjen det meste fra nye 3-serie.
Det innebærer digitale instrumenter, samt en ny og større infotainment-skjerm. Det er en glede å se at BMWs menyhjul videreføres. Via det styrer man enkelt de viktigste funksjonene – uten å må ta blikket fra veien.

Som vanlig hos BMW og andre premium-merker kan du bestille skreddersøm i interiøret.
Bagasjerommet er på ganske romslige 400 liter. Trenger du mer plass, kan du dra med deg resten på tilhengerfestet.
Spennende motorvarianter
BMW 4-serie Coupe lanseres i oktober. To mild-hybrider, BMW 420d xDrive og M440i xDrive, er de første motoralternativene som tilbys i Norge. Begge med Steptronic automatgir og xDrive-firehjulsdrift som standard. Neste år lanseres flere motoralternativer.


Under panseret i innstegsmodellen BMW 420d xDrive Coupé sitter en toliter firesylindret dieselmotor som yter 190 hk med et dreiemoment på 400 Nm. Estimert startpris er fra 578.300 kroner.

I BMW M440i xDrive Coupé er det den velkjente bensinmotoren på tre liter med seks sylindre i rekke som sørger for underholdnignen. Med en effekt på 374 hk og et dreiemoment på 500 Nm gjøres sprinten fra 0-100 km/t unna på 4,5 sekunder, mens toppfarten nås ved 250 km/t. Den kan bestilles med M Sport differensial og M Sport eksoslanlegg. Estimert startpris er fra 862.100 kroner.
Senere kommer selvfølgelig M4 og modellen vil få selskap av en helelektrisk firedørs variant som vil hete i4.
