Ford BlueCruise:

Her tar sjåføren seg store friheter

Vi la ut på Autobahn i Tyskland for å teste siste skrik innen selvkjørende biler.

«Hands off, eyes on» på tyske motorveier. Vi prøvde Ford BlueCruise. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

KÖLN: Har du adaptiv cruisekontroll på bilen din, har du trolig oppdaget at du i mange tilfeller kan slippe rattet og la bilen ta seg av fart, avstander og også styring av bilen.

Etter kort tid vil du imidlertid få varsel om å holde hendene på rattet, hvis ikke vil bilen sende ut alarmvarsler og etter hvert stoppe opp. Dette kalles for selvkjøring på nivå 1.

På nivå 2 er det imidlertid fritt fram for å slippe både ratt og pedaler, så lenge du holder øynene på veien. Teknologien er god nok til at bilen selv står for styringen. Dermed kan du benytte hendene dine til andre ting, som for eksempel strikking, spising og drikking. Sjekk bare videoen i toppen!

Ford først i Europa

De aller fleste bilprodusentene jobber i disse dager med å forbedre selvkjøringsteknologien med ett mål for øye: At bilen etter hvert kan kjøre av seg selv uten noen form for menneskelig inngripen. En robot-taxi, om du vil.

I Europa er det Ford som i øyeblikket har konkurrentene i bakspeilet. Den amerikanske bilprodusenten er først ute med å få godkjent sitt system for selvkjøring på nivå 2, et system som har vært i bruk i USA en god stund allerede.

Teknologien er nå godkjent i Tyskland, Storbritannia og Spania. Elbil24 har derfor besøkt Ford i Köln og testet selvkjøringen på Autobahn.

Selvkjøringsteknologien til Ford har fått navnet BlueCruise og er foreløpig tilgjengelig i modellen Mustang Mach-E. Det er derfor denne modellen vi kjører i videoen over.

Inntil 130 km/t

Selvkjøringsteknologien til Ford er godkjent på en rekke strekninger i de nevnte landene. Strekningene, eller sonene, har fått navnet BlueZones. Totalt er det 32.794 kilometer som kan nå kan kjøres uten hendene på rattet i Tyskland.

Hvis du kjører med adaptiv cruisekontroll aktivert når du entrer en slik sone, aktiveres selvkjøringsteknologien automatisk. Dermed tar bilen over styringen og du kan ta hendene av rattet.

Teknologien er tilgjengelig i inntil 130 km/t. Ved hjelp av sensorer og kameraer holder BlueCruise kontroll på fart, avstander, kjørefelt, skilt, andre biler og omgivelser.

Selvkjøringen kan ikke bytte kjørefelt eller ta avkjøringer, og teknologien er bare tilgjengelig på motorvei og avhenger av tre ting:

  • Det må være tydelig inndeling av kjørefeltene
  • Det må være minst to kjørefelt i din kjøreretning
  • Det må være en midtrabatt som skiller deg fra motgående trafikk

Inntil videre vil ikke teknologien fungere på snødekte veier, ettersom veimerkingen og kjørefelt-inndelingen blir utydelig. Teknologien må videreutvikles for å fungere i tunneler. Dette på grunn av mye lys og annen skilting.

(artikkelen fortsetter under faktaboksen)

Hva med selvkjøring i Norge?

Ford opplyser til Elbil24 at de nå jobber med å få godkjent BlueCruise-soner i Norge. Her er det ikke nødvendigvis teknologien som er utfordringen, men reglementet i Norge.

Ford har plukket seg ut flere strekninger som i første omgang vil være aktuelle for selvkjøringsteknologien her i Norge. Oslo-Drammen, Oslo-Hamar, Oslo-Svinesund og Vestfold-Sørlandet er blant disse. Også Kristiansand-Stavanger er en mulighet Ford undersøker.

Foreløpig er det som nevnt bare Ford Mustang Mach-E som kan ta i bruk den nye teknologien, og da 2023-modeller. Teknologien er avhengig av infrarødt-kamera på rattstammen for å fungere. 70 prosent av 2021- og 2022-utgavene av Mustang Mach i Norge har et slikt kamera - og kan derfor ta i bruk teknologien på sikt. Ford jobber dessuten med å tilgjengeliggjøre teknologien også for eldre modeller.

Nye modeller - som kommende Ford Explorer - vil naturligvis ha tilgang til teknologien. I dag er BlueCruise bare tilgjengelig som abonnement-løsning. Du får tre måneder gratis prøveperiode. Prisen per måned er ellers 24,99 dollar - eller om lag 270 kroner.

Totalt har BlueCruise blitt kjørt 160 millioner kilometer i USA og Canada uten å være skyld i en eneste ulykke, ifølge Ford. De understreker imidlertid at sjåføren er 100 prosent ansvarlig når BlueCruise er aktivert.

Mer om