Årets kuleste elbil?

Hippie-bussen kommer i mars

Etter fem år med rykter og spekulasjoner, viser VW fram sin nye ID.Buzz 9. mars - en moderne utgave av den ikoniske hippie-bussen.

ÅRETS KULESTE: Om noen uker lanseres den lenge omtalte "hippie-bussen". Dette er en av de kuleste elbilene som kommer på markedet i år. Den kommer til å bli ganske lik prototypen på bildet. Foto: VW
ÅRETS KULESTE: Om noen uker lanseres den lenge omtalte "hippie-bussen". Dette er en av de kuleste elbilene som kommer på markedet i år. Den kommer til å bli ganske lik prototypen på bildet. Foto: VW Vis mer
Publisert

Det er VW-sjef Herbert Dies som annonserer dette i en melding på Twitter. I den samme meldingen tegner han konturene av bilen, som ser ut til å bli overraskende lik konsept-bilen som VW viste fram for to år siden.

VWs originale buss, som først ble lansert i 1951, har i alle tider vært forbundet med hippie-bevegelsen fra 1960-tallet og musikkfestivaler som Woodstock.

Den har en dedikert fan-skare. I 2017 ble en VW DeLuxe Samba med 21 vinduer solgt på Barrett-Jackson auksjon i Scottsdale, Arizona, for den nette sum av 302 500 dollar – rundt 2,7 millioner kroner etter dagens kurs.

MODERNE: ID.Buzz er en moderne tolkning av den ikoniske lille bussen som første gang så dagens lys i 1951. I dag er den en klassiker og selges for million-beløp på auksjoner. Foto: Vw
MODERNE: ID.Buzz er en moderne tolkning av den ikoniske lille bussen som første gang så dagens lys i 1951. I dag er den en klassiker og selges for million-beløp på auksjoner. Foto: Vw Vis mer

Helt elektrisk

Helt siden VW viste fram den første designstudie av bilen i 2017, har den vært en av de mest omtalte og forventede av alle de nye elektriske bilene som kommer i år. Den moderne utgaven blir selvfølgelig helt elektrisk.

Prototypen av bilen skal ha vært utstyrt med batteripakker på 83 eller 111 kWt. Det kan betyr rekkevidder på opp mot 55 mil. I tillegg har den hatt to motorer, en foran og en bak, som gir bilen firehjulstrekk.

Stort batteri

Om produksjonsmodellen får de samme spesifikasjonene, har VW ennå ikke sagt noe om. VW ID.4, som bygges på den samme plattformen, har batteripakker på opptil 77 kWt. ID.Buzz har lengre akselavstand og kan dermed ha plass til et større batteri.

FORTSATT KUL: Tegningen som VW-sjef Herbert Dies la ut i sin melding på Twitter, viser at produksjonsutgaven beholder det samme kule designet som prototypen. Ill: VW
FORTSATT KUL: Tegningen som VW-sjef Herbert Dies la ut i sin melding på Twitter, viser at produksjonsutgaven beholder det samme kule designet som prototypen. Ill: VW Vis mer

Bilen kommer både som personbil med to eller tre seterader, og som varebil tiltenkt blant annet bud-firmaer. Bilene for det europeiske markedet skal bygges på VWs fabrikk i Hannover i Tyskland.

Kan reserveres

For Cargo-utgaven er det allerede åpnet for å reservere bil, forteller den norske VW-importøren:

- Det er ikke fastsatt noen dato for reservasjon av personbil-utgaven. Vi tar sikte på og håper at de første bilene ruller på norske veier før utgangen av året, sier kommunikasjonssjef hos VW, Lars Joakim Hanssen til Dinside.

KAN RESERVERES: Denne Cargo-utgaven av ID.Buzz kan du allerede reservere. VW tror bilene vi komme på norske veier før utgangen av året. Foto: VW
KAN RESERVERES: Denne Cargo-utgaven av ID.Buzz kan du allerede reservere. VW tror bilene vi komme på norske veier før utgangen av året. Foto: VW Vis mer

Venter på pris

- Prisen på bilene er ikke klare ennå. Vi ser at interessen for Cargo-utgaven er stor. Ettersom ID.Buzz treffer nye kundegrupper som har behov for en romslig og fleksibel elbil, tror vi også den kommer til å slå godt an, sier Hanssen.

VW har som mål å slå Tesla når det gjelder salg av elektriske biler i veden. Nylig satte fabrikken av 89 milliarder euro, rundt 900 milliarder kroner, til utvikling av elektriske biler de neste årene.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer