Historien bak oksen

Lamborghini er en av verdens mest prestisjefylte bilmerker, men produsenten har en brokete historie. Her får du italienernes oppturer og nedturer i bilder.

Historien bak oksen
Publisert
Sist oppdatert

Ferruccio Lamborghini begynte å lage biler i 1963 - biler som skulle stå øverst på ønskelista til bilentusiaster verden over i mange tiår fremover.

Men det kunne fort blitt anderledes. Ferruccio begynte sin interesse for motoriserte kjøretøy allerede under 2. verdenskrig. Like etter krigen så han et stadig voksende behov for traktorer, og begynte å bygge om militærekjøretøy som ble solgt billig da krigen var over.

Ville bygge helikopter

Videre ville Ferruccio følge sin lidenskap og bygge helikoptere, men staten sa nei og nektet og gi ham lisens. Ferruccio var heldigvis ikke en mann som klarte å sitte lenge stille, og begynte i stedet å bygge biler. I 1963 åpnet han sin første bilfabrikk i Sant'Agata i Italia, og året etter kunne han levere de første bilene.

Fra 1963 til 1972 var selskapet i konstant vekst. Men så ble alt snudd på hodet. I 1972 opplevde verdensøkonomien en voldsom nedgang, noe som også fikk store konsekvenser for Ferruccio Lamborghini. Han ble til slutt nødt til å selge 51 prosent av selskapet Automobili Lamborghini til sveitseren Georges-Henri Rossetti. I 1974 var situasjonen fortsatt like kritisk, og Ferruccio solgte de gjenværende 49 prosentene til Renz Leimer.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer