Historien om GTI

Publisert
Sist oppdatert

1975:

Golf GTI vises for første gang på bilutstillingen i Frankfurt.

1976:

Bilen lanseres i mai med planlagt produksjonsvolum på 5000 biler. Fås i to farger – marsrød eller diamantsølv metallic. Motoren på 1,6-liter og 110 hestekrefter er fra Audi som benyttet den i Audi 80 GTE samme år.

1977:

Etterspørselen er enorm og leveringstiden øker. Det besluttes å produsere flere enn 5000 biler.

1979:

Nye støtfangere i sort plast dukker opp.

1980:

GTI får 5-trinns girkasse.

1981:

Nye og større baklykter kommer til og dashbordet samt setetrekket fornyes.

1983:

Ny motor på 1,8-liter og 112 hestekrefter med høyere dreiemoment. Over 1000 GTI’er selges i Norge dette året. Et toppår!

1984:

Ny generasjon Golf er på plass og det betyr andre generasjon GTI.

1985:

GTI 16V lanseres med 1,8-liter og 139 hestekrefter. Den har takantenne og er ytterligere senket. Ordinær GTI får lett facelift med dobbel lyktegrill og rød list i støtfanger samt rundt sidelistene.

1988:

En ny liten facelift. Nye fordører med hele vinduer, ny grill og bredere sidelister. Året etter blir katalysator påbudt i Norge og mot slutten av 1988 kommer GTI med 107 hestekrefter og 16-ventileren reduseres til 129 hestekrefter.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer