- Det blir spennende å se hvor høy elbilandelen blir i 2023. På slutten av året i fjor så vi at elbil for første gang var den største kjøretøygruppen. Det er særlig dieselbilene som blir erstattet av nullutslipp på veiene i Oslo og omegn, sier analyseansvarlig Stian Strøm Arnesen i Fjellinjen til NTB.

Trøbbel
Flere i bommen
Dette kommenterer han etter at bompengestatistikken for 2022 i Oslo er klar.
Til sammen var det 391 millioner passeringer i Fjellinjens 83 bomstasjoner i Oslo og Viken. I 2021, med coronanedstenginger og hjemmekontor, var tallet 370,2 millioner, skriver Fjellinjen i en pressemelding.
I desember 2022 var tallet 30,4 millioner, en økning på 4,4 prosent justert for juleferie fra året før.

Ny felle
Rekord
At elbilene stadig øker i antall er en kjent sak. Det viste også nybilsalget i 2022. I desember ble det solgt 39 497 nye biler i Norge, der nesten alle er elektriske.
Dette henger også sammen med innføringen av moms. som trådte i kraft 1. januar. Da jobbet bransjen på spreng for å få ut biler til kundene. I etterkant har det imidlertid stoppet litt opp, ifølge Elbil24.
- Vi opplever et vakuum nå. For det første er januar tradisjonelt en rolig måned. For det andre er det mange biler som normalt ville blitt registrert i januar, som heller ble registrert før nyttår, sier kommunikasjonssjef Lars Joakim Hanssen i Volkswagen til nettstedet.
Totalt sto elbilene for 79,3 prosent av nybilsalget i fjor.