Det blir stadig flere elbiler på veiene i Norge. Det merker bilbergerne til NAF godt. I 2022 måtte de ut å hjelpe over 7000 elbil-eiere som hadde fått problemer langs veien. Det er en økning på hele 30 prosent fra året før. Startproblemer og flatt batteri er den vanligste årsaken til at det sier stopp.
Mange elbileiere er fortsatt ikke klar over at bilen deres har et lite 12-voltsbatteri i tillegg til det store batteriet som gir strøm til elmotoren. Dette batteriet kan tappes for strøm på samme måte som med startbatteriet i en bensinbil. Det lille batteriet sørger også for å «starte» det elektriske systemet i bilen.
I mange biler må det også være strøm på 12-voltsbatteriet for at dørlåsene skal fungere.
Punkterer oftere
NAFs bilbergere ser imidlertid en ting som skiller elbilene fra andre; De har relativt sette flere punkteringer.
Hjelp ved punkteringer er nummer to på lista over de vanligste årsakene til nødstopp for elbiler. Dette kan komme av at elbilene er betydelig tyngre enn fossilbiler.
I tillegg til de fem vanligste årsakene til nødstopp, så bilbergerne en ny trend gjennom 2022: Flere elbilister trengte hjelp etter å ha kjørt tom for strøm.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger