Hjelpemotor i X5

Tunge biler er ekstra sårbare for treig akselerasjon og unødig høyt forbruk fordi motorene ikke får jobbe der de yter best.

Publisert
Sist oppdatert

Løsningen BMW tester ut er å la en elektrisk motor gjøre jobben der bensinmotoren ikke evner. Fordelen med en elektrisk motor er at dreiemomentet er umiddelbart tilgjengelig.

Bykser frem

Den elektriske motoren hjelper til med igangsetting, og sammen med bensinmotoren er det 1.000 Newtonmeter (Nm) tilgjengelig når bensinmotoren passerer 1.000 o/min. Hjelpen fra den elektriske motoren avtar raskt, og allerede ved rundt 1.700 o/min er det bensinmotoren som gjør det meste av jobben.

Den elektriske motoren er plassert mellom bensinmotoren og girkassen, og drives ved hjelp av spesielle batterier som lades ved oppbremsing.

Sparer drivstoff

Forsøket viser at løsningen kan redusere drivstofforbruket med inntil 15 prosent. Av diagrammet kan det se ut som elmotoren jobber i samarbeid med en 4,4-liters V8 på 286 hestekrefter, en kraftkilde som i utgangspunktet bruker mer drivstoff en gjennomsnittsmotoren.

Volvo har en stund jobbet med denne spesielle motorkombinasjonen, vi har til og med prøvekjørt en Volvo S80 med denne løsningen. Det kan du lese mer om her.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer