Kolonnekjøring

Hjelper deg i snøkaoset

Nye «intelligente» brøytestikker og en brikke i bilen skal hjelpe deg gjennom snøkaoset på de tøffeste fjellovergangene.

SNØKAOS: Denne lille brikken skal hjelpe deg gjennom snøkaoset når det blir kolonnekjøring på de store fjellovergangene i vinter. Foto: Roadtech
SNØKAOS: Denne lille brikken skal hjelpe deg gjennom snøkaoset når det blir kolonnekjøring på de store fjellovergangene i vinter. Foto: Roadtech Vis mer
Publisert

I disse dager setter Statens vegvesen opp nye, spesielle brøytestikker på noen av de tøffeste fjellovergangene i Norge.

Hver enkelt brøytestikke får en GPS-koordinat med en nøyaktighet på fem centimeter. Det gjør at brøytebilsjåførene hele tiden får nøyaktig informasjon om hvor de befinner seg på veien. Det betyr igjen at veien kan holdes åpen i svært dårlig vær med minimal sikt.

- Vi tar i bruk denne nye teknologien for å kunne ha fjellovergangene åpne lengre i dårlig vær. Dette gjør også kolonnene tryggere og mer effektive, og betyr at vi kan kjøre flere kolonner på kortere tid enn i dag. I vinter tar vi i bruk det nye systemet på Hardangervidda, Hemsedalsfjellet, Filefjell og Vikafjellet, forteller avdelingsdirektør Svenn Egil Finden i Statens vegvesen.

Unike brøytestikker

Gründer og daglig leder i firmaet Roadtech, Peder Strømsvåg som har utviklet teknologien, forteller til Dinside at den ble testet ut over Sennalandet mellom Alta og Hammerfest i fjor vinter:

«INTELLIGENTE» BRØYTESTIKKER: Brøytestikkene har en GPS-posisjon med nøyaktighet på fem centimeter. I dårlig vær viser de brøytebilsjåføren nøyaktig hvor han befinner seg på veien, forklarer avdelingsdirektør Svenn Egil Finden i Statens vegvesen (til venstre) og daglig leder Peder Strømsvåg i Roadtech. Foto: Lars Olve Hesjedal, Statens vegvesen
«INTELLIGENTE» BRØYTESTIKKER: Brøytestikkene har en GPS-posisjon med nøyaktighet på fem centimeter. I dårlig vær viser de brøytebilsjåføren nøyaktig hvor han befinner seg på veien, forklarer avdelingsdirektør Svenn Egil Finden i Statens vegvesen (til venstre) og daglig leder Peder Strømsvåg i Roadtech. Foto: Lars Olve Hesjedal, Statens vegvesen Vis mer

- Brøytestikkene med sine unike og svært nøyaktige posisjoner, viste seg å være svært nyttige for brøytebilsjåførene. Når sikten er svært dårlig ser de nøyaktig hvor de er plassert på veien på en skjerm i bilen. Systemet blir også brukt av utrykningskjøretøyer for at de skal kunne ta seg fram i dårlig vær, sier Strømsvåg.

Han forteller at det ikke bare er brøytestikkene som er blitt «intelligente», men at også bilister som skal være med i kolonnene over de fire fjellovergangene i vinter får et eget hjelpemiddel i bilen. I snøføyke og sikt på bare noen meter er det fort gjort å miste bilen foran seg av syne.

Riktig avstand

- Brøytevakten vil dele ut en brikke du skal ha på dashbordet. Den viser deg riktig avstand til bilen foran – rødt lys dersom du kommer for langt bak og grønt når avstanden er riktig. I tillegg vil sjåføren av brøytebilen som kjører først ha full oversikt over de 25 bilene i kolonnen. Han få et signal dersom en av bilene får problemer med å holde tempoet eller stopper opp. Normalt kan den ta tid før brøytebilsjåføren oppdager dette og må snu for å hjelpe. Nå kan han stoppe umiddelbart og hjelpe, forklarer Strømsvåg.

Han håper at neste steg i utviklingen av de «intelligente» brøytestikkene kan bli at alle bilister kan få inn sin posisjon på veien på bilens eget navigasjonssystem.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer