Dette er en helt ny Honda som allerede er i salg i Japan. Den kommer i utgangspunktet kun som stasjonsvogn og skal være et livsstils-alternativ til de kompakte fleksibilene.
Én motor
I denne omgangen blir Airwave lansert med kun en bensinmotor. Det er en 1,5 liters VTEC-motor som yter 110 hestekrefter og et dreiemoment på beskjedne 134 newtonmeter. Det er en karakteristikk som passer til forflytninger hovedsaklig i urbane miljøer, når vi tar hensyn til dimensjoner og generell produktdefinisjon. Særlig i og med at bilen kommer med en trinnløs (CVT) automatgirkasse kalt Honda Multimatic S. Denne kan også opereres sekvensielt over syv trinn. Bilen kan fås med to- eller firehjulstrekk. Forbruket oppgis til beskjedne 0,56 liter per mil på landevei.
Masse plass = luft og frihetsfølelse
Honda Airwave, som er designet på basis av Honda Jazz, presenteres altså som en stasjonsvogn snarere enn som en fleksibil. Utseendet bekrefter konseptnavnet. Honda hevder allikevel at innvendig plass overstiger konkurrentenes, og at dette til en viss grad er oppnådd ved å forflytte bensintankens beliggenhet til under forsetene. På den måten kan gulvet senkes, og innvendig plass øker. Det er også mulig å endre på setekonfigurasjonen.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger