Honda mot fremtiden

Honda er et lite merke i Norge, men i det minste våger de å være annerledes.

Honda Concept S: I Beijing viser Honda hvilken retning de ser for seg fremover når det gjelder designspråk. Dette er familiefrakteren som skal lanseres neste år - og Kina får æren av å være først ut blant markedene. Foto: Newspress
Honda Concept S: I Beijing viser Honda hvilken retning de ser for seg fremover når det gjelder designspråk. Dette er familiefrakteren som skal lanseres neste år - og Kina får æren av å være først ut blant markedene. Foto: Newspress Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

På bilutstillingen i Beijing overrasket Honda tilskuerne ved å vise disse to konseptbilene, som skal vise hva vi kan vente oss fra den japanske produsenten til neste år.

Den grønne bilen, konsept S, er en familiefrakter av fleksibiltypen, mens den champagnefargede, konsept C, er en kommende mellomklassesedan.

Opp- og nedturer

Honda hadde i sin tid ambisjoner om å være en slags "asiatisk BMW", og de har da også vært kjent for å være svært gode på motorer, og tidvis på å lage kjøreglade bilmodeller.

Men strategien har spriket litt og merket har falt ned på mainstream-siden av bilindustrien, med et visst unntak for Acura-merket som i USA har en viss status.

Honda er imidlertid, bak Toyota, merket som i størst grad har satset på hybrid-teknologi og som anser hydrogen som en viktig fremtidsvei når det gjelder alternative drivstoff.

Les for eksempel vår test av hydrogenbilen Honda FCX Clarity.

Honda Concept C:

Noe for seg selv

I Norge har Honda etablert seg på registreringsstatistikkens nederste halvdel gjennom flere år og i første kvartal i år var det bare en av hundre nybilkjøpere som fant veien til en Honda-forhandler. For ti år siden var det cirka en av 25. Vi snakker altså om en markedsandel som er gått ned til én prosent fra 2,5, men det har vært bølgetopper og -daler. Den eneste modellen som virkelig har hatt suksess på denne tiden er SUV-en CR-V.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer