Men der BMW viser brutal styrke med sin enormt muskuløse M-Roadster, briljerer japanerne med forfinet teknikk. BMWs M-Roadster har en 3,2 liters motor med 321 liter en litereffekt på 100 hk per liter.
S2000 har riktignok bare en toliters motor, men den yter 240 hk, en imponerende litereffekt på 120 hk per liter! Dette er den høyeste litereffekten på en serieprodusert motor uten pustehjelp fra turbo eller kompressor, og likevel møter den de strengeste avgassbestemmelsene på dagens marked.
Liten og lett
Med relativt liten motor blir S2000 nokså lett 1.200 kilo dette er for eksempel 235 kilo mindre dersom man velger å fortsette sammenligningen med BMWs M-Roadster.
Og etter å ha prøvesittet bilen i Detroit, er det ingen tvil om at vi gleder oss til bilen kommer til Norge, selv om man må smøre seg med tålmodighet S2000 kommer til Europa tidligst høsten 1999.
Høydepunkter for Honda S2000
* Bilen startes ikke med nøkkelen, men ved å trykke på en bryter etter at du har puttet nøkkelen i tenningslåsen.* Vektfordelingen i bilen er 50/50 foran/bak.* Den elektrisk variable servostyringen er hastighetsavhengig.* Prosjektleder for S2000 er Shiguera Uehara den samme som var prosjektansvarlig for den ekstreme Honda NSX.* Hjulopphenget er hentet fra Hondas Racingavdeling, med blant annet doble triangelarmer, der hjulopphenget praktisk talt starter inne i felgen.* Motoren er bygget på en aluminiumsblokk, der sylinderveggene er trukket med kunststoffiber som forsterkning.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger