For tre år siden, i 1995, var det mang en bilinteressert som gikk tårevåte fra standen til Honda på bilutstillingen i Geneve. Grunnen var SSM (Sport Study Model), og spesielt ordet study gjorde at tårekanalene begynte å sprenge. Mange hadde fått et glimt av drømmebilen, og regnet med at det ble med nettop det en studie og intet annet.
Fra SSM til S2000
Men SSM ble aldri en tradisjonell studie som endte sine dager i en støvete krok på et museum. SSM ble utviklet og resultatet kan man kjøpe i løpet av neste år. Navnet er riktignok forandret til S2000, som ikke er endelig, men bilen er den samme. En toseters roadster med en motor som absolutt leverer varene.
To liter og og 240 hester
Motoren benytter VTEC teknologi (variable ventiltider), og fra et slagvolum på to liter utvikler motoren hele 240 hestekrefter. Det gir en literytelse på 120 hestekrefter, til sammenlikning har Porsche 911 en literytelse på 88 hestekrefter og BMWs 3,2 liters M-motor har en litereffekt på 100 hk. Sagt med andre ord; motoren i S2000 er noe av det heftigste man vil finne under et panser på en produksjonsbil
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger