Honda S2000: Med luft i håret og hånda på hjertet

Honda har alltid vært kjent for å skru sammen sportslige biler, enkelte har til og med gått så langt at de har sammenliknet Honda med tyske BMW. Når S2000 kommer kan de begynne å sammenlikne med Porsche..

En uvanlig form på S2000, heldigvis vil den bli akkurat så rå når den lanseres.
Klikk her for større bilde
En uvanlig form på S2000, heldigvis vil den bli akkurat så rå når den lanseres.
Klikk her for større bilde Vis mer
Publisert

For tre år siden, i 1995, var det mang en bilinteressert som gikk tårevåte fra standen til Honda på bilutstillingen i Geneve. Grunnen var SSM (Sport Study Model), og spesielt ordet “study” gjorde at tårekanalene begynte å sprenge. Mange hadde fått et glimt av drømmebilen, og regnet med at det ble med nettop det – en studie og intet annet.

Fra SSM til S2000

Men SSM ble aldri en tradisjonell studie som endte sine dager i en støvete krok på et museum. SSM ble utviklet og resultatet kan man kjøpe i løpet av neste år. Navnet er riktignok forandret til S2000, som ikke er endelig, men bilen er den samme. En toseters roadster med en motor som absolutt leverer varene.

To liter og og 240 hester

Motoren benytter VTEC teknologi (variable ventiltider), og fra et slagvolum på to liter utvikler motoren hele 240 hestekrefter. Det gir en literytelse på 120 hestekrefter, til sammenlikning har Porsche 911 en literytelse på 88 hestekrefter og BMW’s 3,2 liters M-motor har en litereffekt på 100 hk. Sagt med andre ord; motoren i S2000 er noe av det heftigste man vil finne under et panser på en produksjonsbil…

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.