Honda vil tukte Nissan GT-R

V10 på 450 hk, 2+2 GT-bil: Dette kan være Hondas oppskrift på en ny japansk superbil-suksess.

Publisert
Sist oppdatert

Nissans svært vellykkede lansering av sin superraske GT-R (se lenke til vår prøvekjøring nederst), har nok inspirert Honda til å være ekstra påpasselige under utviklingen av det som tegner til å bli en utrolig heftig og spennende supersportsbil i den beste japanske tradisjonen.

Nær kult-status

Forrige generasjon NSX var en midtmotorisert kompromissløs sportsbil som vakte stor beundring blant kjennere over hele verden. Den ble presentert som en japansk Ferrari-konkurrent, men overbeviste mer gjennom balanse, teknisk raffinement og effektivitet enn gjennom rene ytelser.

Gateversjonen av bilen, som ble lansert i 1990, kom i oppgradert utførelse i 1997 og avsluttet sin karrière i 2005, fikk aldri noen kraftigere standardmotor enn en 3.2 V6 på 280 hestekrefter og akselerasjon fra 0 til 100 på 5,7 sekunder kvalifiserer heller ikke til supersportsbil-betegnelse idag.

Men turtallsmotoren ble regnet som en juvel og bilen hamlet opp med langt kraftigere europeiske motstandere på krevende baner. Cirka 18.000 eksemplarer av NSX i sine forskjellige utførelser skal ha blitt produsert, og diverse modifiserte utgaver av NSX deltok (og deltar) i et utalll billøp i forskjellige kategorier.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer