Nissans svært vellykkede lansering av sin superraske GT-R (se lenke til vår prøvekjøring nederst), har nok inspirert Honda til å være ekstra påpasselige under utviklingen av det som tegner til å bli en utrolig heftig og spennende supersportsbil i den beste japanske tradisjonen.
Nær kult-status
Forrige generasjon NSX var en midtmotorisert kompromissløs sportsbil som vakte stor beundring blant kjennere over hele verden. Den ble presentert som en japansk Ferrari-konkurrent, men overbeviste mer gjennom balanse, teknisk raffinement og effektivitet enn gjennom rene ytelser.

Gateversjonen av bilen, som ble lansert i 1990, kom i oppgradert utførelse i 1997 og avsluttet sin karrière i 2005, fikk aldri noen kraftigere standardmotor enn en 3.2 V6 på 280 hestekrefter og akselerasjon fra 0 til 100 på 5,7 sekunder kvalifiserer heller ikke til supersportsbil-betegnelse idag.
Men turtallsmotoren ble regnet som en juvel og bilen hamlet opp med langt kraftigere europeiske motstandere på krevende baner. Cirka 18.000 eksemplarer av NSX i sine forskjellige utførelser skal ha blitt produsert, og diverse modifiserte utgaver av NSX deltok (og deltar) i et utalll billøp i forskjellige kategorier.
Spennende nytt i vente
Etter tre års fravær spekuleres det nå mye omkring etterkommeren til NSX, og på Nürburgring har vår spionfotograf fra Automedia knipset disse bildene av hva som ser ut til å være Hondas neste supersportsbil. At det blir en annen type bil enn forgjengeren synes opplagt, og det vil i så fall vise at Honda ikke er fanget av forutinntatte konsepter.
"Fienden": GT-R

Det ser nemlig her ut til at Honda planlegger å gå rett i strupen på Nissan hvis GT-R - med rette - har vakt stor oppsikt, blant annet ved å ha blitt kjørt rundt Nürburgrings nordsløyfe på under 7minutter og 30 sekunder. I følge det amerikanske nettstedet Motor Authority har en tidlig prototype fra Honda - liknende den Automedia har forsynt oss med bilder av - allerede greid tider under 7'40".
Ryktene vil ellers ha det til at dette blir en GT-konfigurert (2+2) racer med motoren - sannsynligvis en selvpustende, høytdreiende V10-motor på muligens rundt 450 hestekrefter - plasert foran, bak forakselen. En type firehjulsdrift med prioritet bakover, med de avanserte systemene vi finner i siste generasjon Honda Legend, forventes også.
Ikke bare Nissan GT-R kan føle seg truet; også, som Automedia minner om, Ferrari F430, Lamborgini Gallardo og Porsche 911 Turbo.
Følg med i neste episode!