Kia EV6 testet

Høstens mest spennende elbil

Kia EV6 er kanskje høstens mest spennende elbil-nyhet. Vi har kjørt den og i videoen kan du se hva vi synes.

KAN GLEDE SEG: Mange nordmenn har kjøpt Kia EV6 uprøvd. Det er bare å glede seg. Bilen har barskt utseende, god innvendig plass, mye kjørekomfort og svært hurtig lading. Foto: Rune Korsvoll Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Den ser frekk ut, kan lade 100 kilometer på fire minutter og den råeste utgaven gjør 0-100 km/t som en sportsbil.

Vårt første inntrykk etter et par dager bak rattet i Kia EV6 er at den er støysvak og svært komfortabel å kjøre. Vi mener at de mange kundene som allerede har kjøpt elbilen uprøvd, virkelig har noe å se fram imot.

LYNRASK LADING: EV6 har 800 volts anlegg, noe som blant annet gjør at den kan lade strøm nok til 100 kilometers kjøring på litt over fire minutter. Foto: Rune Korsvoll
LYNRASK LADING: EV6 har 800 volts anlegg, noe som blant annet gjør at den kan lade strøm nok til 100 kilometers kjøring på litt over fire minutter. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Superrask lading

Den nye elbilen kombinerer sportsbil-ytelser med praktisk innhold og teknologi som vi gjøre livet lettere for elbileiere. De første kundene skal etter planen får bilen sin i begynnelsen av desember ... eller kanskje et par uker før, dersom de er heldige.

Det er flere ting som gjør Kia EV6 spennende. Den bygges på en helt ny plattform, som gir bilen ekstra lang akselavstand og dermed ekstra god innvendig plass.

I tillegg har bilen et 800 volts elektrisk anlegg, som gjør at den kan lades raskere enn stort sett alle dagens elbiler. I praksis betyr det at du kan lade 100 kilometers rekkevidde på litt over fire minutter, når du finner en ladestasjon som leverer nok strøm. Det gjør for eksempel Ionity-laderne her i Norge.

Ifølge Kia skal batteriet i EV6 dessuten kunne lades fra 10 til 80 prosent på bare 18 minutter.

I tillegg har bilen utstyr som gjør at den kan lade alt fra andre biler til el-sykler og elektriske driller. Den kan også gi nødstrøm til hytta når strømmen går.

Rekkevidde 500 kilometer

Bilen kommer i flere utgaver. EV6 og EV6 GT-Line har valgfri tohjulstrekk eller firehjulstrekk og batteripakker på 58 eller 77 kWt. EV6 GT har standard firehjulstrekk og det største batteriet.

Bilene med bakhjulsdrift og den største batteripakka skal ha en rekkevidde på 528 kilometer etter WLTP-normen. Med firehjulstrekk blir rekkevidden nesten 100 kilometer kortere, ifølge produsenten.

I de store vinter-testene av elbiler som Dinside/Dagbladet gjør hver vinter, har Kias teknologi, blant annet med varmepumpe, vist seg effektiv i kulde. Når Kia påstår at EV6 taper maksimalt 20 prosent rekkevidde på en vanlig vinterdag, tror vi derfor på det.

BRØDRE: Kia EV6 bygges på den samme plattformen som Hyundais Ioniq 5. Den har allerede vært i Norge noen måneder. Foto: Rune Korsvoll
BRØDRE: Kia EV6 bygges på den samme plattformen som Hyundais Ioniq 5. Den har allerede vært i Norge noen måneder. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Forkledd sportsbil

Rimeligste EV6 med bakhjulstrekk har en motor på 170 hester. Den sportslige GT-utgaven har imidlertid to motorer som til sammen gir 585 hester og et dreiemoment på hele 740 newtonmeter.

Det betyr at den gjør unna 0-100 km/t på 3,5 sekunder. Det er definitivt flere hester og raskere akselerasjon enn det de fleste av oss trenger. Utgaven med den «lille» motoren er mer enn rask nok eter vår smak.

På grunn av den lange akselavstanden og det flate gulvet, er plassen til bena i baksetet altså svært god. Bagasjerommet tar 520 liter, pluss at bilen har et lite oppbevaringsrom under panseret foran. EV6 kan trekke henger på opp til 1600 kilo.

MYE PLASS: Lang akselavstand gir først og fremst mye plass til passasjerene bak, men også plassen i bagasjerommet er grei. Bakseteryggene kan felles ned. Foto: Rune Korsvoll
MYE PLASS: Lang akselavstand gir først og fremst mye plass til passasjerene bak, men også plassen i bagasjerommet er grei. Bakseteryggene kan felles ned. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Dyrere enn Tesla

Med modellene e-Niro og e-Soul har Kia flere års erfaring med salg av elektriske biler i Norge. Også prisen på EV6 skiller seg imidlertid en god del fra disse.

EV6 Active, den rimeligste modellen med bakhjulstrekk og minste batteripakke, skal koste fra 419 000 kroner. Denne bilen har riktignok bra med utstyr i utgangspunktet.

EV6 GT, som blir den dyreste bilen med firehjulstrekk og stor batteripakke, vil koste 600 000 kroner – eller 599 900, som importøren velger å si. Den kommer ikke til Norge før til høsten neste år.

Det betyr at EV6 blir noe dyrere enn en konkurrent som Tesla Model 3, som koster fra 360 000 kroner med bakhjulstrekk og oppgitt rekkevidde på 448 kilometer.

Ifølge Kia skal de kundene som er raske til å bestille få ett års kraftig rabatt på Kia Charge eller Ionitys ladere.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer