Nye elbiler

Høstens nye elbil-stjerner

Nesten alle som kjøper ny bil i Norge nå velger elektrisk. I løpet av høsten kommer det flere nye elbiler som garantert blir folkefavoritter.

FISKER OCEAN: Dette er den første elbilen til danske Henrik Fisker. Når produksjonen starter i høst er Norge et prioritert land. Foto: Fisker
FISKER OCEAN: Dette er den første elbilen til danske Henrik Fisker. Når produksjonen starter i høst er Norge et prioritert land. Foto: Fisker Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Utvalget av elektriske biler er i ferd med å overgå vanlige fossilbiler. Rundt 60 modeller er nå til salgs i butikkene. Sommerens nyheter som, Renault Megane E-Tech, Nissan Ariya og Toyota bz4x, er allerede på plass. Flere nye står i kø.

Ikke minst kommer det en rekke nye modeller på markedet de neste månedene som er for folk flest. Det vil si en rimelig pris og en bra rekkevidde. Nye Kia Niro EV koster for eksempel fra i underkant av 400 000 kroner og kan skryte av en rekkevidde på 46 mil.

Danske Henrik Fisker lanserer en helt ny elektrisk SUV, der den rimeligste også skal koster under 400 000. Norge er ett av de prioriterte landene når Fisker Ocean introduseres i høst.

Vi har plukket ut et knippe nye elektriske biler som lanseres i høst og som har det som trengs for å havne høyt opp på salgslistene. Vær oppmerksom på at de bilene som ikke blir levert til kunder før etter nyttår og som koster over 500 000 kroner, vil kunne få moms på det beløpet som er over dette.

Fisker Ocean – først til Norge

BILLIG: Fisker Ocean blir rimelig i basis-utgave. Den første som kommer er topputgaven. Foto: Fisker
BILLIG: Fisker Ocean blir rimelig i basis-utgave. Den første som kommer er topputgaven. Foto: Fisker Vis mer

Dette er et nytt og ukjent bilmerke i Norge, men når danske Henrik Fisker lanserer elektriske Ocean i høst, står nordmenn først i køen. Filosofien er at denne elbilen skal være for folk flest. Opprinnelig var basisutgaven av bilen priset fra 380 000 kroner, men etter alt å dømme vil den bli noe dyrere.

Produksjonen starter etter planen midt i november. Den billige utgaven må vi vente litt på. De første 5000 bilene blir en Ocean One med topp spesifikasjoner og mye utstyr. Den får en batteripakke som skal gi bilen en rekkevidde på 630 kilometer, to motorer på til sammen 550 hester og firhjulstrekk. Prisen for de første utgavene er 625 000 kroner i Norge.

Mercedes EOE – lang rekkevidde

LUKSUS: De første utgavene av Merceds EQE leveres til norske kunder i høst. Foto: Daimler-EQ
LUKSUS: De første utgavene av Merceds EQE leveres til norske kunder i høst. Foto: Daimler-EQ Vis mer

Mercedes EQE blir bilen for de som ønsker seg en luksuriøs sedan. Lanseringen av den rimeligste EQE 300 med bakhjulsdrift skjer i disse dager og levering av biler til kundene vil skje fortløpende utover høsten.

Dette er den rimeligste utgaven av bilen. Den får en motor på 245 hester, skal klare 64 mil på en opplading og vil koste fra rett i overkant av 600 000 kroner. Tilgangen på EQE 350 med firehjulstrekk vil være litt begrenset i starten. Etterspørselen har vært stor, så de som bestiller bil i dag, vil neppe får den levert før i mars neste år.

Polestar 3 – klarer 60 mil

SUKSESS: Polestar 2 er den første KIna-bilen med suksess i Norge. I høst introduseres SUV-en Polestar 3. Foto: Polestar
SUKSESS: Polestar 2 er den første KIna-bilen med suksess i Norge. I høst introduseres SUV-en Polestar 3. Foto: Polestar Vis mer

Polestar 2 har vært en overraskende stor suksess i Norge. Overraskende fordi dette var et helt nytt bilmerke da den kom. I tillegg er den produsert i Kina. I oktober er det klart for premiere på Polestar 3, som er fabrikkens første SUV.

Ved lanseringen får bilen to motorer, firehjulstrekk og et stort batteri som skal sørge for en rekkevidde opp mot 60 mil. Polestar-sjef Thomas Ingenlath forteller at ordet «sport» blir noe som vil kjennetegne denne SUV-en. Bilen skal bygges i Kina og i USA. Noen dato for når de første bilene kommer til Norge er ennå ikke satt, men det blir neppe før over nyttår.

BMW iX1 - minstemann

NY SUV: Etter at BMW i3 er borte fra markedet, blir iX1 den minste elbilen fra BMW. Foto: BMW
NY SUV: Etter at BMW i3 er borte fra markedet, blir iX1 den minste elbilen fra BMW. Foto: BMW Vis mer

I juli rullet siste utgave av BMW i3 ut fra fabrikken i Leipzig. Nå lanseres SUV-en iX1, som heretter blir den minste og rimeligste elbilen fra BMW. Likevel blir den verken veldig liten eller billig.

Ifølge BMW Norge er interessen stor, så de som ikke allerede bestilt må vente til 2023 før de får bil. Det vi vet om det tekniske er at den får to elektriske motorer – en på forakselen og en på bakakselen – og firehjulstrekk. Basert på data fra de foreløpige testene, vil bilen klare en rekkevidde på mellom 41 og 44 mil. Prisen på iX1 starter på 479 000 kroner.

Kia Niro EV – for folk flest

RIMELIG: Med en pris godt under 400 000 kroner blir nye Kia Niro EV en elbil for folk flest. Foto: Kia
RIMELIG: Med en pris godt under 400 000 kroner blir nye Kia Niro EV en elbil for folk flest. Foto: Kia Vis mer

Elektriske Kia Niro har vært en suksess i Norge. Nå kommer en ny utgave og de første bilene blir levert til kunder i løpet av høsten. I stedet for e-Niro, skal den hete Niro EV. Bilen får mer utstyr, blant annet mulighet til å ta ut strøm du kan bruke til å lade en elsykkel, drive ei elektrisk sag på hytta og så videre.

Bilen er blitt litt lengre og bredere og får litt større bagasjeplass. Fortsatt får den bare forhjulsdrift og motoren på 204 hester er den samme som før. Rekkevidda blir på 46 mil og prisen starter rett under 400 000 kroner.

Lexus RZ 450e – med firkantet ratt

FØRTE ELBIL: LEXUS RZ 450e har mye av den samme teknologien som Toyotas nye elbil. Foto: Lexus
FØRTE ELBIL: LEXUS RZ 450e har mye av den samme teknologien som Toyotas nye elbil. Foto: Lexus Vis mer

Dette blir den første modellen til Lexus som er bygget fra bunnen av som ren elbil. RZ 450e har den samme teknologien som Toyota bz4x, men er likevel ganske forskjellig. Den er en god del lenger, har lavere bakkeklaring og framstår som mer sportslig. Rekkevidda med firehjulstrekk blir mellom 40 og 45 mil.

Dette blir en av de første bilene som kommer med firkantet ratt og såkalt «steer-by-vaier» teknologi. Det er ingen fysisk forbindelse mellom rattet og hjulene da styringen skjer via elektriske impulser. De som allerede har bestilt bilen, får den i løpet året. Siden Lexus er et premium-merke, blir prisen høyere enn for Toyotas elbil – trolig fra rundt 600 000 kroner.

VW ID.Buzz – en moderne hippie

FAMILIEBIL: De første kundene får sin VW ID.BUZZ i løpet av høsten. Likheten med den gamle hippie-bussen er tydelig. Foto: VW
FAMILIEBIL: De første kundene får sin VW ID.BUZZ i løpet av høsten. Likheten med den gamle hippie-bussen er tydelig. Foto: VW Vis mer

I fire-fem år har Volkswagen vist designstudier av denne nye, elektriske bussen. Nå er den klar og likheten med den gamle hippie-bussen fra 50-60 tallet er tydelig. Foreløpig har bilen fem seter. Teknologien kjenner vi igjen fra VWs andre elbiler. Motoren er på 204 hester, batteriet på 77 kWt, noe som skal gi en rekkevidde på inntil 42 mil. ID.Buzz får bakhjulstrekk som lillebror ID.3.

Det som skiller denne bilen fra mengden, er bagasjerommet. Det er på hele 1100 liter, mer enn dobbelt så stort som vanlig på biler i dag. Prisen starter på rett under 500 000 kroner. Velger du rett farge og utstyr, kan du få bilen i løpet av høsten, ifølge importøren.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer