Høyere og røffere: Saab 9-3X

Saab avduker en ny variant av 9-3 Sportcombi; 9-3X. Bilen følger samme oppskrift som Audis Allroad og Volvos XC70.

Høyere og røffere: Saab 9-3X
Publisert
Sist oppdatert

9-3X er en forhøyet og lett modifisert 9-3 Sportcombi, tilpasset litt røffere kjøreforhold. Bakkeklaringen er høyere og beskyttelsesplater under og nederst på sidene av bilen, sørger for at du ikke trenger å være like redd for riper og skraper ved kjøring på dårlige veier og under lettere offroad-kjøring.

Tre motoralternativer kommer, men bare to av dem har firehjulsdrift. Begge er 2,0-liters turbomotorer med 210 hestekrefter og 300 newtonmeter. Forskjellen er at én går på bensin, mens den andre også takler bioetanol, også kalt E85.

Diesel uten firehjulsdrift

Dieselversjonen på 1,9 liter har 180 hester og 400 newtonmeter, men trekker altså bare på forhjulene. Denne skal i følge Saab slippe ut ”mindre enn 145 gram CO2”.

Avansert firehjulsdrift

Firehjulsdriftsystemet som de to andre får, stammer fra Haldex. Dette dreier seg om fjerde generasjon av det svenske systemet og den elektroniske differensialbremsen eLSD er standard. Sistnevnte fordeler kreftene mellom bakhjulene.

Hevet

De firehjulsdrevne variantene av 9-3X er hevet med 35 millimeter sammenlignet med en standard Sportcombi. Dieselversjonen er hevet med 20 millimeter. Dette kan virke som jåleri, men vår erfaring er at mange moderne biler har blitt så lave at det i visse tilfeller går ut over funksjonaliteten. Litt ekstra avstand til bakken er kjekt i mange situasjoner, noe mange sikkert har merket på Østlandet den siste tiden med tanke på all snøen.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.