Høyere vrakpant redder småbilene

Færre mister jobben og flere biler produseres på grunn av Europas tiltak mot finanskrisen.

Produksjonen av bl. a. Renault Clio øker som resultat av den forhøyede vrakpanten. Foto: Knut Moberg
Produksjonen av bl. a. Renault Clio øker som resultat av den forhøyede vrakpanten. Foto: Knut Moberg Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Forrige uke meldte Renault om at de vil øke Clio og Twingo-produksjonen etter at den franske regjeringens forhøyede vrakpant økte etterspørselen etter små biler.

Den franske bilprodusenten sier at Clio Campus og Clio III vil fortsette produksjonen i Frankrike, og at fabrikken i Slovakia også vil kunne produsere flere Twingo-modeller.

I Norge selges bare Clio-modellen, men dog er dette gode nyheter fra bilbransjen. Hele 400 jobber vil bli reddet, som konsekvens av den nye interessen for småbiler.

Oversvømmes av usolgte biler

Vrakpantordningens suksess

Den nye vrakpantordningen går ut på at den franske regjeringen, som en del av krisepakka for å dempe finanskrisens utfall, tilbyr 1.000 Euro (ca. 9.000 kroner) i vrakpant mot at man kjøper en helt ny bil.

Tidligere i vinter har både den tyske, den italienske og den spanske regjeringen gjort samme tiltak.

Får 25.000 i vrakpantVil ha 13 ganger høyere vrakpant i Norge

I Tyskland har denne ordningen fått stor effekt, og flere tyske vrakpantere rapporterer om at de har mer å gjøre nå enn på fem år.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer