Bilbransjen har noen av markedets største budsjetter hva annonser og profilering angår.
Det betyr også at de bruker alle anstendige midler for å nå gjennom til oss forbrukere. Metoder kommer og går som konjunkturene på all verdens børser, men en metode har alltid vært på moten - humor.
Også i Norge er det produsert reklamevideo for biler med humor som innslag. De fleste husker sikkert Audi sin reklamesnutt for å promotere Quattro firehjulsdrift, der hvor en hund sklir av veien i sin kamp med å holde følge med en Audi A4 med Quattro-systemet gjennom en sving.
Denne er i ettertid solgt til flere andre land som benytter den i sine respektive markeder. Vi takker forøvrig YouTube for at verden ikke ser slike reklamer fare forbi å bli borte.
4x4 og diesel selger
De ekte og de andre
Noen har også latt det gå sport i å lage uoffisielle bilreklamer, dog med innhold som ikke gagner bilprodusenten nevneverdig. Mange har antagelig fått snutten med en selvmordbomber i en VW Polo som skulle sprenges i lufta. Resultatet var noe uventet. Eller hva med hun lille jenta som fikk se en PT Cruiser for første gang? Og så var det Corolla reklamen, bilen som liksom ikke kunne få motorstopp. Eksemplene er mange, men vi har lagt inn et lite knippe. Skulle du ha lenke til andre morsomme reklamefilmer, så del dem gjerne med oss i debatten.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger